Zoeken Vraag het forum

Schouder uit de kom, gevolgen?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Beste mensen,

Ik ben 23 jaar en al bijna 5 jaar freelancer (podiumbouw en koeriersdiensten). Daarnaast ben ik nog bezig aan een studie op het HBO.

Een week geleden is mijn schouder uit de kom geschoten tijdens een ‘ongeluk’. Er kwam een zeer zwaar gewicht tegen mijn gestrekte arm van boven, wat ervoor heeft gezorgd dat mijn arm kort uit de kom schoot. Dit is mij nooit eerder gebeurd.

Omdat ik geen pijn voelde, en omdat de arm direct zelf terug in de kom schoot ben ik doorgegaan waar ik mee bezig was. Ik wist namelijk niet dat hij echt uit de kom was geweest, aangezien ik geen pijn of iets dergelijks voelde. Ik dacht aan een ongelukkige beweging, zonder pijn kon ik dan ook weer doorwerken. Na een half uur was het weer zo ver, de arm schoot nu echt uit de kom voor minimaal 10 seconden. Nog altijd voelde ik geen pijn, maar omdat mijn arm naar achter was geschoten had ik een rare lichaamshouding.

Toen heb ik direct gebeld naar een huisartsenpost, waar ik foto’s heb laten maken (was niets te zien aan de botten op de foto’s). De dokter adviseerde mij 7 dagen rust te nemen en eventueel mijn arm eventueel in een mitella te dragen. Tevens zou ik een afspraak moeten maken met mijn dokter, 2 dagen daarna, zodat ik het herstel kon laten controleren.

2 dagen later ben ik bij de dokter langs gegaan, waar blijkbaar geen gegevens waren doorgestuurd vanuit de huisartsenpost. Ik moest de dokter zelf uitleggen wat er was gebeurd. Daarop heb ik de dokter alles uitgelegd, de dokter heeft mij wat bewegingen laten doen en constateerde dat er geen vocht meer in mijn schouder zat. Hij stelde dat mijn schouder was genezen. Ik moest opletten met bewegingen boven het hoofd, maar kon weer normale dingen gaan doen. Wel zou ik een afspraak maken bij de fysio om oefeningen te gaan doen waardoor mijn kapsels/spieren sterker zouden worden.

Een week later (gisteren) ging ik naar de fysio, met de gedachte dat ik met een paar oefeningen de deur uit zou worden gestuurd. Tijdens de afspraak met de fysio ging alles zeer voorspoedig. Ik kon alle bewegingen zonder problemen uitvoeren. Tot en met ik mijn arm moest strekken met mijn duim naar onder, zonder veel kracht te zetten ging mijn arm uit de kom voor zo’n 30 seconden. Ondanks dat het geen pijn deed, sloeg natuurlijk wel de paniek.

De fysio gaat nu overleggen met mijn dokter en met een chirurg over wat er verder gaat gebeuren. Misschien zou de schouderluxatie met oefeningen over gaan, maar mogelijk zou een operatie nodig zijn.

Een belangrijke opmerking hierbij, is dat ik volgens de fysio mogelijk een lichte vorm heb van mobiliteitssyndroom. Ik heb namelijk erg flexibele spieren voornamelijk in mijn armen.

Iemand ook al eens de arm/schouder uit de kom gehad, zonder pijn? Wat waren hier de gevolgen van? Operatie ondergaan? Hoe lang moeten revalideren?

Reageer op: Schouder uit de kom, gevolgen?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.