Zoeken Vraag het forum

Pijn in achterhoofd bij het liggen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

Ik heb sinds 1-2 weken last van pijn in mijn achterhoofd, links, bij het liggen. Als ik gewoon sta of dingen doe heb ik geen pijn. Kam ik mijn haar, duw ik op mijn hoofd -amper last, misschien lichte irritatie, maar geen pijn. Enkel als ik ga liggen en mijn hoofd op het kussen laat rusten, doet het ontzettend pijn.

De pijn zit op de linkerkant van mijn schedel. Het grenst niet met mijn oog, oor, nek of het de middenlijn van mijn schedel. Als ik perfect op mijn linkerzij lig, is er geen probleem. Als ik rol van mijn linkerzij op mijn rug (of andersom) doet dat wel erg pijn. Als ik recht op mijn rug lig, doet alleen het linkerstuk van mijn hoofddeel dat op het kussen rust pijn.
    Op sommige dagen is het erger dan andere.

Ik ben bekend met migraine, voorhoofd- en bijholteontstekingen, de hoofdpijn die met griep komt… dit heb ik echter nog nooit gehad en ik heb geen idee wat ik ermee moet of hoe ik er vanaf kom.
    Ik heb overigens begin januari een MRI scan gehad van mijn hoofd (om andere redenen -niet voor hoofdpijn) maar toen bleek alles prima. Ik neem dus aan dat er niet al jaren iets onbekends in mijn hoofd aan het ontstaan is geweest.

Klinkt het herkenbaar voor iemand?

15 reacties
    Reageren
    Anoniem

Vergeten toe te voegen, misschien voegt het iets toe:
    Toen 1-2 weken geleden de klachten begonnen, had ik ook last van pijn en druk bij mijn linker oog. Deze was zeer gevoelig en het voelde alsof hij onder grote druk stond als ik erin wreef. Dit is over de laatste 3 dagen verdwenen en nu voel ik het amper nog, maar de hoofdpijn op die rare plek is gebleven.

Reageren
    John (moderator)

[quote]De pijn zit op de linkerkant van mijn schedel. Het grenst niet met mijn oog, oor, nek of het de middenlijn van mijn schedel. [/quote]Waar zit de pijn dan wel precies?

Reageren
    Anoniem

Als je je hand legt op de linkerkant van je hoofd zonder dat hij die grenzen reikt, daar waar de hand ligt.
    Het is een beetje ei-vormig, begint boven de nek links en krult mee met de schedelbolling naar linksboven tot het de top van mijn hoofd bereikt.

Reageren
    John (moderator)

Als je de kin op je borst legt en dan met je hoofd naar rechts kijkt krijg je dan meer pijn?

Reageren
    Anoniem

Nee, ik voel dan vooral mijn nekspieren, maar niet die plek op mijn hoofd.

Vanwege mijn reflux slaap ik met het bovenste deel van mijn bed in een hoek -ik dacht dat ik misschien hierdoor verkeerd had gelegen en nu daardoor de vreemde pijn had opgelopen. Aan de andere kant slaap ik al vier jaar zo, en heb ik nooit eerder gehad.

Reageren
    John (moderator)

Een verkeerde houding over een overrekking tijdens de slaap zou natuurlijk wel kunnen , maar dan nog vind ik het een vreemde plek. Het zou een irritatie kunnen zijn van de uitloper van een zenuw. De nervus Trigeminus. Op het bijgaande plaatje kun je die uitloper zijn schuin achter het oor.

Reageren
    Anoniem

Dat komt inderdaad overeen met de plek. Waardoor zou het kunnen zijn gekomen en gaat het vanzelf weer weg?

Reageren
    Anoniem

Aanvullende informatie waar ik vanochtend achter kwam:

Als ik met mijn hand op de plek duw als ik gewoon zit: niets aan de hand.
    Als ik erop lig doet het erg pijn. Als ik mezelf dwing toch te blijven liggen op de plek, trekt de pijn langzaam weg. Na een minuut doet het amper nog pijn. Als ik echter van de plek af ga, en er dan weer opnieuw op ga liggen (maakt niet uit of de pauze ertussen nu 2 seconde of 2 minuten is), begint het pijnproces weer opnieuw.

Reageren
    John (moderator)

2 moeilijke vragen. Wat de oorzaak is geweest kan ik niet zeggen. Als het een irritatie is zal dat weer overgaan. Maar ik kan je niet zeggen hoelang het gaat duren. Als de klachten blijven aanhouden, ga dan wel even naar je huisarts.

Reageren
    Anoniem

Oke. Hartelijk dank voor je tijd.

Reageren
    John (moderator)

Graag gedaan.
    Laat over een tijdje even weten hoe het gaat.

Reageren
    Anoniem

Hallo,

Ik wilde nog even een update geven (misschien helpt het anderen in de toekomst).

De hoofdpijn ging nog een paar dagen door, daarna werd ik opeens op een ochtend wakker met enorme duizeligheid. De dokter stelde Benigne Paroxysmale Positie Duizeligheid (BPPD)vast. De twee weken die erop volgden was ik flink ziek, maar de hoofdpijn ging langzaam weg samen met de duizeligheid, het verliep ongeveer gelijk.

De duizeligheid komt soms nog een paar dagen licht terug (zoals vorige week na het boren bij de tandarts) maar de hoofdpijn niet meer. *afkloppen* Hopelijk blijft het zo!

Reageren
    Anoniem

Heb hetzelfde, als ik op mijn rug lig en met mijn hoofd op mijn kussen steunt dan doet dat best wel pijn (ook linkerkant). Het vreemde is dat als ik recht zit of sta dan voel ik niets meer.
    Misschien afknelling van zenuwen? Er is ook een keertje gebeurd dat ik wakker werdt en ik niets meer voelde in mijn linkerhand maar kon wel bewegen. En mijn gevoel ging ook nog heel snel weer terug

Reageren
    Anoniem

Sinds ruim een jaar heb ik ook dagelijks pijn op mijn achterhoofd als ik er op lig.
    Ik heb sinds 11 jaar een hoge dwarslaesie,( verlamt vanaf mijn schouders,) en typ met mijn hoofd.In mijn rolstoel en bed moet ik wel op mijn achterhoofd liggen . Volgens mijn fysiotherapeute zijn het triggerpoints die getriggerd worden vanuit mijn nek. Behandelen vd triggerpoints helpt niet. Ik wou dat ik wist welke … loog/..pheut mij zou kunnen helpen . Wie weet iets.

Reageren
Reageer op: Pijn in achterhoofd bij het liggen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.