- Bartjan25 juni 2010 om 16:03
Hallo,
Ik heb bijna altijd een dikke (lymfe)klier onder m’n kaak, alleen aan de rechterkant. Ik blow regelmatig en hij lijkt dikker te worden na het blowen. Soms voel ik hem dan ook, dat doet niet echt pijn maar het is geen prettige ervaring. Ongeveer 3 à 4 maanden geleden ben ik, na een paar weken moeheid en later keelontsteking (waarbij [u]alles[/u] in m’n keel dik was), op Pfeiffer getest en dat bleek ik toen ook gehad te hebben. Heeft iemand enig idee of het met het blowen te maken heeft, of dat ik me meer zorgen moet maken?
Bedankt!
Gr. Bj1 reactieReagerenFaya26 juni 2010 om 21:21Ik begrijp je zorgen en kan mij voorstellen dat je duidelijkheid wilt hebben. Waarschijnlijk kan je gerustgesteld worden over de lymfeklier die gezwollen is, maar eerlijk gezegd minder over het blowen en nog minder over de Pfeiffer.
Pfeiffer wordt ook wel klierkoorts genoemd en het doorgeven van joints is een hele goede manier naast de bekende transmissie wijze zoenen (kissing disease) om Pfeiifer te krijgen. Daarbij ben je makkelijker te besmetten als je weerstand minder goed is en daar helpt blowen je erg goed bij. Je bent eigenlijk continu kwetsbaar voor infecties en jouw afweer loopt langzaam terug. Daarbij neemt je conditie af door het roken en neemt de functie van de afweer door trilhaartjes af naar nul door de schade die de rook toebrengt aan de trilhaartjes.
Die opgezette klier is een teken dat jouw afweermechanisme continu getriggerd wordt om indringers te verslaan.
Klier zwellingen zijn in 99% van de gevallen reactieve klieren en verder onschuldig.
Reageren