- Raymond13 april 2026 om 10:11
Goedemorgen,
Zou graag willen weten of er meer mensen zijn die een opgezette lymfeklier hebben achter in hun nek?
Ben bij de dokter geweest maar die zegt dat het voor onschuldig is, maar ik ben er nog niet gerust door gesteld.Het voelt als een bult en zit er nu een week of 2. Hoe instaat zo iets en hoe lang kan zo iets aanhouden? Voor de rest heb ik nergens last van . Ben nu 37 jaar oud.Groetjes
Dennis
5 reactiesReageren
Peter (huisarts)
13 april 2026 om 17:20Lymfeklieren zitten m.n. in nek, onder kin, oksels, liezen en onder het achterhoofd.
Deze klieren zijn de filterstations van een huid-afvoer netwerk (een slootjes systeem met filterstations), de lymfe-vaten.
Als je in de huid ergens een wondje hebt kunnen bacterieen / virussen meegevoerd worden door de lymfe vaten en blijven hangen in de lymfeklieren. Deze klieren kunnen dan gaan opzetten/ ontsteken, met als doel het produceren van antistoffen.
Een nuttig afweersysteem dus.
Heb je al gecontroleerd of je niet op je hoofd (onder het haar…) een klein (krab-) wondje of puistje hebt zitten als bron van de bacterien?Als je dit niet ziet wil het niet zeggen dat er niet een wondje heeft gezeten.
Reageren
De afweer komt tot stand en de klier kan wel 4-6 weken opgezet blijven!
Mocht dat langer duren of uitbreiden: ga weer naar je huisarts.Dennis13 april 2026 om 20:24Bedankt voor u snelle reactie, nou het klopt inderdaad dat ik wat bultjes/pukkeltjes op mijn hoofd heb waar ik wel eens in knijp en open maak. Daar heb ik wel vaker last van en laatste weken had ik het zeker. Nooit geweten dat het tot een bultje in me lymfeklier in me nek kan leiden. Heel erg bedankt voor deze extra informatie.
Reageren
De dokter heeft het hier niet over gehad.Dennis15 april 2026 om 07:38Goedemorgen,
ik merk dat ik er toch slecht van slaap. Er gaan dan toch verschillende doemscenario’s door mijn hoofd heen met wat als het er al een paar weken zit. Misschien komt dit ook op dat mijn partner in het verleden kanker heeft gehad en daarom extra paniekerig ben ik heb inderdaad bultjes op mijn hoofd gehad wat ik heb uitgeknepen en soms ook nog’ eens op opengekrabd is de kans zo zodanig groot dat ik dit los kan laten, want het bobbeltje in m’n nek zit rechts onder tussen m’n schouder en m’n hoofd. Nogmaals bedankt.
ReagerenDennis20 april 2026 om 07:24Dokter?
ReagerenDennis6 mei 2026 om 06:59Goedemorgen dokter,
Ben nu 4 weken verder en heb het idee dat het wel wat kleiner is geworden, maar het is nog niet weg. Het is wat minder hoog en rond . Lijkt wel meer ovaler en wat lager.
Kunt u mij hier misschien wat meer over vertellen, of dit een beetje normale gang van zaken is?
Groetjes
Reageren