- Joris7 april 2026 om 11:50
Hallo,
Sinds afgelopen vrijdag (het is nu dinsdag) ervaar ik dicht zittende oren. Ook hoor ik aan de rechterkant een constante piep. Geluid komt vervormd en schel binnen en ik voel mij “wattig” en niet helemaal aanwezig. Nu ben ik net bij de doktersassistente geweest. Daar werd geen oorsmeer in mijn oren gevonden en mijn trommelvlies leek helder. Wel zei de assistente dat er wat vocht achter de trommelvliezen kan zitten wat moeilijk weg kan.
Komt die piep daar ook vandaan en gaat dat echt vanzelf weer over? Dit is flink frustrerend en storend.
Het begon afgelopen vrijdag met oorpijn en pijn in mijn hoofd en kaak. De pijn was na een halve dag weer weg, alleen toen begon dus de piep en het verstopte gevoel. Ook heb ik hiervoor anderhalve week last gehad van keelpijn.2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
7 april 2026 om 19:42Het kan passen bij een dichtzittende, minder goed functionerende buis van Eustachius. Die middelt de druk IN en BUITEN het oor uit (door een verbindingsbuisje tussen middenoor en neus/keelholte). Bij duiken onderwater en bij reizen in de bergen merk je duidelijk het nut ervan.
Als je nu wat verkouden bent, of door hooikoorts een wat gezwollen neusslijmvlies hebt kan die buis van Eustachoius minder goed open gaan, wat over of onder-druk kan geven, met als resultaat oorpijn, minder horen en soms piep.
Probeer een een Xylometazoline neusspray (gedurende maximaal 1 week) om het middenoor weer goed te kunnen “beluchten”..
Reageren
(drogist/apotheek, vrije verkoop)Joris9 april 2026 om 12:50Dank u voor de reactie.
De neusspray heb ik een paar dagen geprobeerd maar ik krijg en alleen een erg droge neus van. Ik merk geen effect op mijn oor. De ruis/piep/volle gevoel is nog steeds aanwezig.
Reageren