- Mays10 maart 2020 om 17:41
Hallo ik heb sinds een paar dagen last van een zwelling net onder de kaak. Als ik voel, voel ik een bobbeltje. Als ik slik heb ik een soort irritatie aan één kant van de keel precies waar die zwelling is. Het is gek genoeg niet pijnlijk maar wel aanwezig.
Ik heb de dokter gesproken (niet langs geweest en die zei dat het door een infectie of allergie kan komen) niks ernstigs volgens hem en een oud arts op werk heeft ook zitten voelen in beiden halsen en zei dat het een kleine klier was die inderdaad een infectie aan het tegen gaan is. De zwelling is duidelijk te voelen in een vorm van een grote knikker en soms (vooral als ik geslapen heb) voel ik hem bijna amper maar naarmate de uren verstrijken voel ik de zwelling weer aanwezig zijn. Volgens de oud arts is het geen ernstige ziekte want knobbels zoals kanker groeien juist meer ipv dat ze kleiner worden n weer groot worden.
Ik heb wel een wortelkanaal behandeling gehad een jaar terug en sindsdien is mijn kies daar erg gevoelig. Als ik gek genoeg mijn hals daar masseer dan verdwijnt de zwelling weer. Moet ij mij toch zorgen maken? Ik heb morgen sowieso een afspraak by de tandarts voor die kies.
21 reactiesReagerenJohn (moderator)
10 maart 2020 om 17:44Het zal dan toch met de kies te maken hebben. Dat is een onschuldig verschijnsel. Je moet er alleen niet te veel aanzitten. Dat kan irritatie veroorzaken en dan gaat ze dus ook niet weg
ReagerenMays10 maart 2020 om 18:05Ohh dat wist ik niet dat als je er aan zit het niet weg gaat. Ben benieuwd wat de tandarts zegt. Ze gaan een röntgenfoto maken zeiden ze. kunnen ze daarmee ook die klier waarnemen op de foto?
ReagerenJohn (moderator)
10 maart 2020 om 18:16De foto wordt in de regel van je kies en kaak gemaakt.
ReagerenMays10 maart 2020 om 18:37Dat snap ik maar de klier zit onder de kaak. Ik dacht dan zien ze dat ook meteen
ReagerenMays10 maart 2020 om 19:07John ik lees dat het normaal is knobbeltjes onder je vingers bewegen. Maar de knobbel die ik heb zit vast maar als ik erop druk dan veert hij mee en is niet hard maar ook niet zacht.
ReagerenJohn (moderator)
10 maart 2020 om 19:09Laat de tandarts ernaar kijken misschien is het een speekselklier
ReagerenMays10 maart 2020 om 20:16Dat ga ik zeker doen morgen. Is het een geruststelling als de zwelling wat afneemt en weer toeneemt? Maw zoiets kan toch niet ernstigs zijn?
ReagerenMays10 maart 2020 om 20:17Met ernstigs bedoel ik overgings kanker
ReagerenJohn (moderator)
10 maart 2020 om 20:17Dat zal beslist niets ernstigs zijn
ReagerenMays10 maart 2020 om 21:10Bedankt! Heel vreemd dit. Ik eet wat en de zwelling is minder in de hals (heb even uit automatisme gevoeld) ik laat morgen even weten hoe het bij de tandarts afgelopen is 😉
ReagerenMays12 maart 2020 om 18:40Hoi John,
Even een update, ben bij de tandarts geweest gisteren en de vorige tandarts (ook werkzaam daar) heeft een wortelkanaal behandeling uitgevoerd maar één kanaal niet goed gevuld waardoor ik nu dus een wortelpuntonsteking heb 🙁 de tandarts heeft me doorverwezen naar de endontoloog voor een behandeling. Er is duidelijk een onsteking te zien en er zit een abces ook zei ze. Alleen kan ik pas over drie weken terecht dus ik hoop dat het niet pijnlijk gaat worden…
De klier zal daar vast wat mee te maken hebben maar ben voor me gemoedsrust toch naar de huisarts gegaan vandaag. Die heeft toch gevoeld en gek genoeg kon ze niks vinden! Terwijl als ik erlangs ga (wel diep indrukken met me vingers) toch een gezwollen klier? voel. De dokter stelde me gerust. Nu in de avond na wat gegeten te hebben en gedronken is de klier weer wat opgezet.
ReagerenJohn (moderator)
12 maart 2020 om 20:06Dat zal toch alles met het abces te maken hebben. Maar als je toch al diep moet indrukken, is er van een opgezette klier geen sprake. Het is namelijk normaal dat je die dan voelt. Blijf er zo veel mogelijk vanaf
ReagerenMays12 maart 2020 om 22:04Zal ik doen hoor. Maar als het dan geen opgezette klier is wat kan het dan wel zijn? Een abces lijkt me stug want die zwelt toch niet op en neemt ineens af?
ReagerenJohn (moderator)
12 maart 2020 om 22:47Het kan een lymfeklier zijn, maar als je daar zo diep voor moet drukken voordat je kunt voelen is ze niet opgezet.
Reageren