- –13 februari 2017 om 10:36
Ik heb al heel aantal weken/2-3maanden een verdikking een klein stukje achter mijn oor op het bot. Het is gevoelloos, hard als bot en niet beweegbaar. Wel merk ik dat het wisselent groter en weer kleiner wordt. Het veranderd dus af en aan van grootte. (Tenminste dat gevoel heb ik).
In het begin heb ik er niet zoveel mee gedaan, ik dacht dat het wel weer weg zou gaan. Dit was na een aantal weken niet het geval en ik kreeg er ook nog eens oorpijn bij. Hier heb ik naar laten kijken en ik had een oorprop in mijn oor, deze moest ik laten uitspuiten en ik ging er vanuit dat de zwelling hierna langzaam zou verdwijnen. De desbestreffende (vervangende) huisartse overtuigde mij er ook van dat dit heel goed een lymfeklier kan zijn en dat deze niet perse pijnlijk en zacht hoeft te zijn.
Helaas verdween een tijdje na het uitspuiten de zwelling nog niet. (Hij is in alle tijd trouwens niet opvallend groter geworden. Een beetje hetzelfde, soms groter en weer kleiner).
Weer een afspraak gemaakt bij de huisarts en natuurlijk was de zwelling op moment van afspraak toevallig klein, amper voelbaar. De dokter voelde eerst niets en wist niet wat ik bedoelde. Later zei hij, oh dit bedoel je, dit is een klein lymfekliertje, niets engs en gaat vanzelf weer weg. Dit is nu ongeveer een week geleden. Ik merk dat de verdikking de laatste dagen weer duidelijker voelbaar is. Waarschijnlijk straks weer kleiner… bla bla bla.
Ik ben ook al een tijdje, denk een aantal weken af en aan verkouden, maar het zet steeds niet echt door dis ben niet thuis gebleven om uit te zieken. Dit moddert dus steeds wat voor.
Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet.
Ik loop bij een ggz medewerkster voor hypochondrische klachten en ik merk dat mijn vele onnodige huisarts bezoekjes mijn huisarts niet plezieren. De vorige keer was ik ook max 2 min binnen… Dus ik wil eigenlijk niet WEER komen laatig vallen terwijl ik nu twee x heb gehoord dat het om een lymfeklier gaat. Ik voel mij bezwaard ivm de huisarts en angstig tegelijk. Ik wil het losmlaten, misschien kunnen jullie hier iets uit opmaken. (Ik ben me er bewust ban dat dit dan geen diagnose is.) maar ben erg benieuwd naar jullie optiek.29 reactiesReageren–13 februari 2017 om 10:55Net 22 jaar geworden gisteren mocht het er toe doen.
ReagerenJohn (moderator)
13 februari 2017 om 11:17Ik ben ook al een tijdje, denk een aantal weken af en aan verkouden, maar het zet steeds niet echt door dis ben niet thuis gebleven om uit te zieken. Dit moddert dus steeds wat voor. Dit is dus de reden waarom het lymfekliertje aanwezig is en blijft. Daarnaast raakt zo’n kliertje geïrriteerd door er voortdurend aan te voelen.
Reageren–13 februari 2017 om 11:43Als hij zeer had gedaan was ik er al veel geruster op geweest.
Maar er zit gewoon totaal geen gevoel in. En is keihard… dat vind ik zo angstaanjagend.Het is dus geen kwaadaardige tumor of iets anders kwaadaardigs ?
Dan kan ik het hierbij laten zonder weer naar de huisarts te gaan toch?
Bedankt!
Reageren–13 februari 2017 om 11:45+ niet beweegbaar moest er nog in. ?
ReagerenJohn (moderator)
13 februari 2017 om 11:55Waarom zou een lymfeklier perse zeer moeten doen? Helemaal niet aan de orde. En dat ze niet beweegbaar is ligt aan de plek waar ze zit. Niets om je zorgen over te maken.
Reageren–15 februari 2017 om 09:40wat kan het zeggen als de zwelling wisselend groter en weer kleiner word?
dan kan het sowieso niets kwaadaardigs zijn toch?
hij wisselt van grootte althans dat weet ik bijna zeker. Het ene moment is die kleiner als Het andere moment.
ReagerenJohn (moderator)
15 februari 2017 om 10:40Hoe vaak per dag zit je aan die klier te voelen?
Reageren–15 februari 2017 om 10:46Vaak maar ik druk niet ofzo ik veeg er alleen overheen.
ReagerenJohn (moderator)
15 februari 2017 om 10:54Stop daar dan maar eens mee. Door er voortdurend aan te voelen en te wrijven veroorzaak je zelf problemen. De lymfeklier raakt daardoor geïrriteerd. Daarom reageert ze ook zo. Die kan dus nooit tot rust komen als je dat blijft doen.
Reageren–15 februari 2017 om 11:11Klinkt logisch inderdaad.
Reageren
Dankje.–3 maart 2017 om 12:27hoi,
net weer bij de arts geweest aangezien het niet wegtrekt en groter is op dit moment.
de arts zei: ik denk dat het niks ergs is, eerder inderdaad een opgezette lymfeklier door een infectie o.i.d. Die kunnen lang aanhouden. De verdikking zit op t mastoid.
wel moet ik me weer melden als het groter wordt dan 1cm. Tis nu een halve cm zei hij.
nu kreeg ik niet echt de kans om nog iets te vragen want hij had het druk naar mijn idee.
maar ik vraag me af waarom ik dan moet terug komen, wat zou het dan kunnen zijn als het wel groter wordt dan 1cm? Vraag me af waar hij dan aan denkt.
groetjes
Reageren–3 maart 2017 om 12:29zou het dan een kwaadaardige tumor kunnen zijn of moet ik aan andere dingen denken in dat geval
ReagerenJohn (moderator)
3 maart 2017 om 12:40Nou, je moet dan terugkomen om te kijken of de klier niet ontstoken is. Dan zal er waarschijnlijk een echo gemaakt worden.
Reageren–3 maart 2017 om 12:46Het heeft dus niets met kanker te maken dat ik dan terug moet komen? Want dat is hetgeen waar ik het meest overin zit. Daarom maak ik me zo druk. Niet dat ik ooit heb gehoord van kanker achter het oor maar goed.
En de klier is toch al ontstoken of zie ik het nu verkeerd ha ha.
Dankje tandor
Reageren