- francis20 november 2016 om 09:49
Dag,
en een man van 52 jaar, steeds kantoorwerk gedaan,
al een 10 tal jaren heb ik last van nek, schouders en armen,
de laatste 2 jaren heb ik al 2 keer een shockwave behandeling gehad voor kalk op de supraspinatuspees in de rechterschouder,
maar pijn, mobility en krachtverlies blijft,
oa niet kunnen zwemmen, kajak, huishouden, tuinonderhoud,burowerk, …
Nu heeft de fysische arts een cervicale MRI gemaakt, deze heeft aangeduid dat er 3 hernia’s zijn op niveau C4-C7. Zoals steeds het geval is neemt een dokter een zeer beperkte tijd (10 min) per patient, en kom je aan zeer weinig info enz …
De hernia’s bevinden zich links, uitstulping op de zenuwwortel.
Mijn vraagjes :
– hoe komt het dat ik links nooit pijn heb en vlot kan bewegen, enkel recht heb ik een grote beperking en pijn ?
– kan de vanzelf hernia genezen of stabiliseren, wat kan ikzelf daar aan doen ?
– ik ben een rug en zij slaper, mijn armen zijn vaak verdoofd ’s nacht, wat kan ik doen, welk type hoofdkussen, … ?
– hoe kan ik voorkomen dat de hernia’s verslechteren ?de arts heeft enkel gezegd dat het een degeneratieve toestand is, normaal voor mijn leeftijd, niets aan te doen, leren leven met beperking, als het erger wordt infiltratie en/of C4-C7 Anterior Cervical Discectomy with Fusion
dit heeft een inpak op onze levensstijl (pas 52 jaar) :
– kanotochten op rivieren en meren
– eigen zwembad (dagelijkse zwemmer)
– motorrijder BMW 1200cc (Alpen, …)
– ski
– fietsen
– plan op zeilcursus te volgenIemand advies ?
Alvast mijn dank1 reactieReagerenJohn (moderator)
20 november 2016 om 13:04Dat de klachten zich rechts bevinden, kan komen omdat de wervels rechts samengedrukt zijn waardoor de uitstulping naar links ontstaat.
Reageren
Heel vervelend om te zeggen, maar je zult je leefstijl toch iets moeten aanpassen…
Je zou fysiotherapie kunnen doen om de ondersteunende spiergroepen optimaal te houden. Tegen de pijn zal er niet veel anders overblijven dan de voorgestelde behandelingen.
Wat het hoofdkussen betreft: neem een kussen dat voor jou het meest comfortabel ligt. Maar niet te dik zodat de kolom zoveel mogelijk recht blijft