- Thiemo22 april 2016 om 13:10
Het begon anderhalve maand geleden met een hyperventilatie aanval op het werk, met een tal van bijkomende klachten zoals (vermoeid, angst, paniekerig, piekeren, oorsuizen, overgevoelig, emotioneel, geheugenverlies, hoofdpijn, onzeker, etc etc) sinds dien zit ik in de ziektewet want ik kon niet eens het huis uit komen vanwegen de angst, en doe ik er alles aan om me weer te voelen zoals het was. Ik ga naar mensendieck voor ademhalings en ontspannings oefeningen, acupunctuur veel groene thee en goed gezond eten, wandelen. Bloedonderzoek was helemaal in orde niks mis mee (algemeen en schildklier) de huisarts zei alleen rust pakken maar daar schiet het niks mee op. Een gesprek bij de psycholoog om vaker “nee” te zeggen en mijn grenzen aangeven was ook een tijdsverspilling sinds dat goed gaat.
Het betert wel gelukkig vergeleken met mijn begin situatie!! maar ik heb de hele dag spanningshoofdpijn en ik voel me vaag, duf, bijna alles gaat op de automatische piloot met alle gevolgen vandien. Geheugen laat me ook constant in de steek, zenuwachtig zweet handen en voeten en af en toe paniekerig. enja alles voelt zo vaag.. Ik werk nu 3u per dag wat meer dan zat is op het moment. (Voorheen +/-60 per week)
Overspannen? een burn out? De bedrijfsarts vind een burn out een te zware term voor mijn situatie maargoed.. Iemand advies?7 reactiesReagerenJohn (moderator)
22 april 2016 om 17:26Het lijkt erop dat je nog volop in de hyperventilatie zit als ik naar de klachten kijk.
Overspannen of burn-out zou toch mogelijk zijn….
ReagerenThiemo23 april 2016 om 07:37Wat kan ik er het beste aan doen?
ReagerenJohn (moderator)
23 april 2016 om 08:49Tegen de hyperventilatie kun je de ademhalingsoefeningen doen. Dat is de beste therapie.
Reageren
Het kan zijn, dat afhankelijk van de omstandigheden op het werk, de 3 uren nog te veel zijn. Soms levert dat zelfs extra stress op. Ga naar de huisarts en bespreek het met de huisarts. Soms kan het goed zijn om korte tijd medicijnen te gebruiken om de vicieuze cirkel te doorbreken.Thiemo23 april 2016 om 09:50Door teveel op mijn ademhaling te letten word het erger, “wat als” gedachten in de zin van “wat als dit ook niet werkt” ik volgde de methode van buteyko een aantal weken terug waaronder hardlopen, omdat ik niet zeker weet of het cronisch hyperventileren is of overspannen heb ik even geen idee of hardlopen tegenstrijdig is.
Reageren
Ik zal toch zeker nog een keer terug gaan naar de huisarts wantja niemand heeft nog iets geconstateerd en ik gok zelf maar met mijn waslijst van symptomen wat op het internet staat omdat de bedrijfsarts en huisarts alleen met slappe tips komen (rust pakken..) zonder enige conclusie of echt hulp. Ik zal nog eens een afspraak maken bij de huisarts voor meer duidelijkheid, en ja het idee dat ik nu dagelijks 3u moet werken en over een week wekelijks een uur erbij geeft geen rust (ookal doe ik mijn werk graag)John (moderator)
23 april 2016 om 10:21Hardlopen zou in beide gevallen niet tot verdere problemen moeten leiden. Overspannen zijn en chronische hyperventilatie zijn 2 zaken die toch zeer met elkaar verbonden zijn. Waarbij de chronische hyperventilatie (gevolg van het overspannen zijn) voor de meeste klachten zal zorgen.
Reageren
http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomen
Misschien zou je andere ademhalingsoefeningen moeten gebruiken. De buteyko methode is lang niet voor iedereen even geschikt.Thiemo23 april 2016 om 10:45Dankjewel voor de research, ik heb zelf eerder ook een aantal bezoekjes gedaan aan hun website. ik ben op het moment een beetje radeloos met wat ik nu het beste kan toepassen
ReagerenJohn (moderator)
23 april 2016 om 11:24Zoals ik al schreef: probeer andere ademhalingsoefeningen.
Je kunt oefeningen vinden in de columns over angst die ik heb geschreven.
http://www.dokter.nl/dossiers/angstenIn beweging blijven is altijd goed.
Reageren