Zoeken Vraag het forum

Niet slapen door knallen en schokken in hoofd

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hoi, ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft:

Ik heb de afgelopen week 5 nachten niet geslapen. Telkens als ik bijna in slaap val gebeurd er iets in mijn hoofd. De ene keer is het alsof je met een elastiekje tegen mn hersenen schiet, de andere keer voelt het als een schok, de andere keer voelt het alsof mijn hersenen los zitten in mijn schedel, en een andere keer alsof je met een knuppel tegen een lantarenpaal slaat. Dan hoor ik ook hard geluid erbij.

Ik slaap op dat moment nog niet, maar val dan bijna in slaap. Omdat ik telkens enorm word opgeschrikt ben ik weer klaar wakker.
    De afgelopen nacht heb ik dit zo’n 60 of 70x gehad. Ik slaap daardoor helemaal niet.

Ik heb wat gegoogled en kwam het exploding head syndrome tegen gekomen, maar dat kan het niet zijn, omdat je dan al moet slapen. En ook voldoet alleen de beschrijving met de knuppel daar aan. En het is ook niet de stuiptrekking van het in slaap vallen. Daar ben ik ook bekend mee, maar dan stuipt het hele lichaam. Dit zit echt alleen in mijn hersenen.

Ik slaap gemiddeld 2 a 3 nachten per week helemaal niet, omdat dit dan de hele nacht doorgaat.

Ik gebruik geen medicijnen. Heb wel ME/CVS, wat het juist erger maakt. Want juist nu heb ik de slaap hard nodig!

Iemand een idee? Want ik vind dit echt horror…

11 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Dat is moeilijk te zeggen. Ga met de klachten eens naar de huisarts.

Reageren
    Anoniem

Dokter weet het ook niet… Ik heb nu in de afgelopen 13 dagen maar 3 nachten geslapen…

Ik val bijna om, maar in slaap kom ik niet….

Reageren
    John (moderator)

Ga toch terug naar de huisarts en vraag om een verwijzing voor een slaaponderzoek.

doe ook eens de slaaptest op:
    http://www.dokter.nl/zelftest/slaaptest

Reageren
    Felix

Hallo, heb er ook last van. Het is een vieze gewaarwording, maar lijkt gelukkig eerder iets onschuldigs. Al is de slapeloosheid erdoor dat natuurlijk niet.
    Op deze site vond ik meer uitleg:

https://www.ntvg.nl/artikelen/het-syndroom-van-het-exploderend-hoofd/volledig

Reageren
    Catootje

@Felix, Zou denken aan orthomoleculair therapeut, om de biochemie van je lichaam wat bij te sturen. Evenwichtige voeding is belangrijk. Daarnaast bepaalde voedingssupplementen, om de neurotransmitters bij te sturen. En denk aan de invloed van electromagnetische velden, zoals van wifi,  smartphone en electrische wekker.

Reageren
    Mahre

Hallo,

Ik heb precies hetzelfde sinds een jaar, waarna ook het oorsuizen is ontstaan. Het is een verschrikking. Telkens wanneer ik bijna in slaap val, krijg ik een schok in mijn brein, waardoor ik weer compleet wakker ben! Ik heb hierdoor 3 nachten volledig niet geslapen.

Ik ben naar een Neuroloog geweest, maar die wist niet wat de oorzaak was.

Ik heb heel wat af gegoogeld en ik lees dat angst een vd oorzaken kan zijn. Ik zit zelf overigens in de overgang.

Ik vind het echt balen dat niemand kan vertellen wat hieraan ten grondslag ligt!

Ik dacht eerst ook aan het Exploading Head Syndroom, maar dit is het niet (want moet het tijdens het slapen plaatsvinden en bij mij gebeurt het van waak naar slaap)

Reageren
    Mahre

Ter aanvulling : als je googled op “brainzaps”, vind je meer (er zijn ook filmpjes op YouTube te vinden over dit onderwerp)

Reageren
    Marian

Ik heb het al bijna 5 jaar , dan weer een tijd niet en dan is het er weer , ben naar neuroloog geweest , mri gehad . Maar kw niks uit , als ik het heb . Schrik ik wakker , het is idd van wakker naar in slaap vallen , weet alleen niet waarom , ik het dan heel erg heb , en dan weer een tijdje niet 😏

Reageren
    Alex

Ik had dit toen ik last had van mij darmziekte en een lekkendr darm had(ofwel leaky gut). Ik had daardoor ook enormr verergering van chronische hyperventilatie klachten waardoor ik als ik wilde gaan slapen ik steeds wakker schrok. Niet vanwege een been die omhoog springt of omdat ik viel in de droom. Ik had ook weleens last van flitsen als ik me ogen dicht had. Heel vreemd, maar toen ik mijn darm medicatie kreeg ging dat allemaal ook weg.

Reageren
    Rob

Ja ook ik had flitsen in mijn hoofd alleen voor het inslapen 3 x per week..
    Ik denk zelf dat het door het stoppen met pantazol 20 mg kwam ben nu 5 maanden gestopt met pantazol en nog steeds flitsen in mijn hoofd de neuroloog heeft bevestigd dat het geen kwaad kon voor de zekerheid volgende week nog een ct scan om andere dingen uit te sluiten

Reageren
    Anna

Hoi allemaal
    Mijn dochter van 13 jaar oud heeft sinds januari last van hoofdpijn gepaard met schokjes veel onderzoeken gehad geen oorzaak,hier in Nederland weten helaas niet veel ,
    Ik ben met haar naar België geweest naar clinic waar ze en EEG scan voor haar hebben gedaan blijkt dat ze en zenuw is beschadigd.
    Hier in Nederland hebben zo veel gedaan en met moeite onderzocht door de artsen ,ze zeggen tegen haar het is en psychose klachten door vwo niveau,drink maar genoeg water en neem rust ,de zorg in Nederland zeer matig,arme meid zo veel pijn en verdriet over haar school ze mist alles ,gelukkig nu weet ik de oorzaak als hadden niet naar buitenland geweest was heel haar leven ziek en gepest door de pijn .,😣 ‘mijn advies ga reizen voor jou gezondheid anders is pech helaas !!
    Ik wins iedereen en goede gezondheid!

Reageren
Reageer op: Niet slapen door knallen en schokken in hoofd
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.