- Anoniem23 januari 2016 om 00:16
Hallo
Ik heb een vraag. Ik ben al ruim meer als een jaar geleden bevallen. Veel borstvoeding heb ik niet kunnen geven en na 1.5 maand ben ik ermee gestopt althans de productie zelf. Ik ben toen de pil weer gaan slikken en na 2 maanden verloor ik weer bij het knijpen in de botsten melkachtig vocht. Naar de huisarts en die gooide het op ontzwangeren. Mocht het na paar maanden weer zo zijn dan moest ik terug komen en dat was het geval. Ik kreeg cabergoline (dostinex) dat ging goed totdat ik eind vorige maand bij het knijpen in de botsten weer wat melkachtige vloeistof zag komen. Omdat ik maar niet afval ook meteen een afspraak gemaakt bij de HA. Wederom dostinex maar dit keer ook bloed laten prikken en urine inleveren.
Schildklier was in orde en urine zag er uitstekend uit maar de prolactine was te hoog. Het moest max 550 ofzo zijn en ik was over de 800.. Toen ik gebeld werd dat het een hypofyse tumor kon zijn was ik even van de kaart. De symptomen zoals weinig libido, weinig zicht, etc etc komt hier niet voor behalve melk verlies uit botsten en wel eens erg moe. Er staat ook op de uitslag dat het niet om een macro proticoloom gaat (als ik goed schrijf)
Ik heb best veel stress achter de rug zou het daar Door komen? En ik heb me smiddags laten prikken terwijl een arts zei die ik toevallig sprak in het ziekenhuis s’ochtends te moeten laten prikken want prolactine waarden schommelen gedurende de hele dag.
Ik wordt binnen kort opgeroepen Door een endocrinoloog en eventueel een mri. Volgens de huisarts hoef ik mij geen zorgen te maken maar ik ben een echte stresskip 🙁
15 reactiesReagerenAnoniem23 januari 2016 om 00:17Botsen is borsten sorry!
ReagerenJohn (moderator)
23 januari 2016 om 01:08Stress kan inderdaad ook voor een verhoogd prolactine gehalte zorgen. Het is in ieder geval goed dat het onderzocht gaat worden.
Via onderstaand link kun je info vinden over mogelijke oorzaken en de behandeling van o.a. een prolactinoom
Reageren
https://www.patient1.nl/encyclopedie/prolactinoomAnoniem28 januari 2016 om 16:59Dank je wel Tandor eigenlijk had ik al op die site gekeken en het heeft me inderdaad wat gerust gesteld..
Ik moet medio februari weer bloed laten prikken en prolactine zit daar ook bij. Nu vraag ik mij af wat is de beste tijd om daarvoor bloed te laten prikken. Ik lees heel vaak dat de waarden van prolactine ontzetten veel schommelen gedurende de hele dag (s’nachts is het Veel hoger bijvoorbeeld) en vind u vanuit uw oogpunt de waarde 850 ook veel? Aangezien het tussen de 40 en 550 maar mag. Ik las bijvoorbeeld op het net dat er vrouwen zijn waarvan de waardes over de duizend zijn. Overdrijft mijn huisarts dan eigenlijk niet? Ik ben blij dat het onderzocht wordt begrijp me niet verkeerd maar het toch zit ik ermee. Snap ook wel dat u niet op alle vragen antwoord heeft maar ben gewoon benieuwd. Het is ook zo dat je er echt weinig over hoort enz. .
ReagerenJohn (moderator)
28 januari 2016 om 17:37Je prolactine waarde is in ieder geval te hoog. Genoeg reden om uit te zoeken waardoor. Ze is niet zo hoog dat er meteen aan een prolactinoom gedacht moet worden.
Als er een hoge prolactinewaarde gevonden wordt, wordt het onderzoek meestal herhaald. Dit is omdat prolactinewaarden beïnvloed worden door een aantal lichaamsprocessen als slaap of stress. Het kan helpen om de waarde te meten wanneer je redelijk uitgerust bent en op zijn minst 2 uur wakker bent.
ReagerenAnoniem28 januari 2016 om 19:11Dank je wel voor je snelle reactie en voor het mee denken 🙂
ReagerenAnoniem28 januari 2016 om 19:29Bij een te hoog prolactine is het ook belangrijk om wat aan de hormoonhuishouding te doen, in het bijzonder oestrogeendominantie, een grote factor in het ontstaan van vele klachten. De pil en stress verergeren het probleem.
Reageren
Als je wat maatregelen neemt om de hormoonhuishouding te verbeteren zul je waarschijnlijk ook makkelijker afvallen.Anoniem28 januari 2016 om 21:29Bedankt anoniem
Wat zou ik eventueel kunnen doen om de hormonen in normale balans te houden? Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik 5 weken na de bevalling meteen anticonceptie nam na een paar maanden was ik ermee gestopt en toen weer een maandje genomen en sindsdien helemaal gestopt.. Dus ik ben wel “slordig” geweest maar ik ben sinds vorig jaar oktober gestopt met de pil en sindsdien heb ik ook onregelmatige menstruaties
ReagerenAnoniem20 februari 2016 om 13:13Hoi tandor
Ik heb van de week bloed laten prikken en volgens mij was het voor het hele bloed beeld was een waslijst wat geprikt moest worden maar nu viel mij op dat er een buisje in koud ijs werd gezet. Heb er wel en gevraagd maar kreeg te horen dat het bij bepaalde waardes moest. Niet echt een antwoord dus deze bleef even hangen weet jij toevallig waarom het gedaan wordt. Op het Internet werd ik ook niet echt wijzer..
ReagerenJohn (moderator)
20 februari 2016 om 14:03Om sommige bloedwaarden, o.a. vitamines, te kunnen controleren moet bloed gekoeld worden bewaard. Sommige stoffen zouden anders kunnen oplossen en dus niet meer betrouwbaar te controleren.
ReagerenAnoniem20 februari 2016 om 14:43Bedankt voor snelle antwoord. Ik heb 24 februari de uitslag. Ik hoop zo dat het aan me stress verleden ligt.. een hypofyse tumor is wel het laatste waar ik nu mee wil zitten. 🙁
ReagerenJohn (moderator)
20 februari 2016 om 14:47Maar eens even afwachten….het zijn nog maar 4 dagen
ReagerenAnoniem25 februari 2016 om 18:52Beste tandor,
Toch even een update van mijn kant. 1.5 maand in spanning en onzekerheid. Bloed laten afnemen (hele bloedbeeld) en gisteren te horen gekregen van de arts interne geneeskunde dat er geen sprake is van een hypofyse tumor! Waarde is van 850 naar 730 gedaald, en de symptomen die er juist moeten zijn voor zoiets heb ik gewoon niet. Ik ben best nalatig geweest met de pil vorig jaar.. wel geslikt toen weer niet toen weer wel en uiteindelijk weer niet dus de arts denkt dat het daardoor komt. Ik ben gerustgesteld!
ReagerenAnoniem25 februari 2016 om 18:53Oh en de uitslagen van het bloed waren allemaal goed op mijn ijzer na die was te laag dus meteen recept ervoor gehad.
ReagerenJohn (moderator)
25 februari 2016 om 18:59Dat is dan in ieder geval goed om te horen. En met ijzerpilletjes moet dat ijzergehalte ook weer goed komen.
Reageren