Zoeken Vraag het forum

Bonzend gevoel achterhoofd

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik heb sinds enkele weken een drukkend, gespannen gevoel in mijn achterhoofd. Word er ook mee wakker. Heb ook last van draaiduizelingen. En merk als ik thuis kom van werk, (vooral de afgelopen weken had ik het erg druk op werk) of als ik mezelf overbelast met dingen dan gaat het in mijn achterhoofd helemaal bonken. En word de duizeligheid erger. Soms ook last van koude tintelingen, benauwd, licht gevoel in hoofd.
    De dokter heeft mijn bloed getest, was goed. Hij vermoed spanningshoofdpijn in combinatie met hyperventilatie. Heb ook een ecg laten maken, omdat m’n hartslag iets te hoog was op het moment dat ik bij hem was, waarschijnlijk was ik te gespannen, want als ik thuis is mijn hartslag nooit zo hoog. Envelop meegekregen, moet het van de week bespreken met de huisarts. Ik las wel borderline afwijkend ecg, iemand idee wat dat betekend trouwens?
    En wie herkend dat gevoel in het hoofd en hoe kom je daar snel van af?

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Spanningshoofdpijn i.c.m. hyperventilatie kan heel goed. Doe eens de test op:
    http://www.dokter.nl/index.php?option=com_hyperventilatietest

en kijk eens welke klachten er bij jou overeenkomen op:
    http://hyperventilatiesymptomen.nl/klachten-symptomen.html

Waar heb je gelezen over borderline en afwijkend ECG?
    Heb je eerder psychische problemen gehad?

Reageren
    Anoniem

Bedankt voor je reactie Tandor.
    Ik heb de test gedaan en mijn score is 56 en uit de lijst van klachten kan ik er wel 11 uit halen. Dan zou hyperventilatie wel kunnen kloppen. Is daar therapie voor of kalmeringsmedicijnen of is dat laatste juist slecht en zijn oefeningen het beste?

Wat betreft m’n ecg, op de envelop staat Borderline afwijkend ecg. Ik neem aan dat hij niet bedoeld de ziekte van borderline? Ik heb namelijk nooit psychische problemen gehad.
    Verder staat er Sinustachycardie met kort pr en sinusaritimie, naar rechts gerichte as.
    Heb jij een idee wat dat betekent? En anders hoor ik het donderdag, dan heb ik een afspraak om mijn ecg door te nemen. Maar was er vast benieuwd naar namelijk. 🙂

Reageren
    John (moderator)

In dit geval wordt met borderline afwijkend ECG bedoeld, dat er geringe afwijkingen zijn met name in het hartritme. Dat hoeft overigens niet ernstig te zijn.

Je kunt er met een score van 56 vanuit gaan dat je klachten inderdaad door hyperventilatie worden veroorzaakt. Medicamenteuze ondersteuning zou kunnen maar alleen als het anders helemaal niet gaat.
    Het beste zijn ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen. Je kunt ze eventueel vinden in de columns over angst die ik heb geschreven. Ze werken niet alleen goed bij angsten maar ook bij hyperventilatie.
    http://www.dokter.nl/dossiers/angsten

Je kunt ze zelf doen, of met behulp van een fysiotherapeut.

Reageren
    Anoniem

Oké, super. Bedankt voor de tips en antwoord.

Reageren
Reageer op: Bonzend gevoel achterhoofd
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.