- Anoniem11 januari 2015 om 21:38
Beste mensen,
sinds enkele weken heb ik problemen met mijn gezondheid. Ik ben een jongen van 22 jaar en ben altijd gezond geweest.
Het begon allemaal naar een verhuizing. Ik verhuisde naar een kleine studio. In het huis heeft de eigenaar vijf studio’s gemaakt. Ik studeerde economie in Amsterdam en ging verhuizen. Ik was met haast op zoek naar nieuwe woonruimte en daarom was ik niet heel kritisch. Toen ik voor een goede prijs iets gevonden had, ben ik er even langs geweest en toen gelijk getekend. Toen ik er voor het eerst langs ging viel het me wel op dat het er een beetje benauwd rook. Ik dacht dat ik het wel een beetje kon laten luchten en dat het dan wel goed zou zijn.
Al na de eerste dag dat ik er sliep begon ik me raar te voelen. Ik zat niet lekker in mijn vel. Na een tijdje werd de huid op mijn gezicht er droog en ik zag er bleek uit. Ik had ontzettende dorst bij het wakker worden en mijn neus was volledig uitgedroogd. De huid in mijn neus was hard en er zaten twee pijnlijke bulten aan de binnenkant. Ik werd moe en sliep ontzettend veel, twaalf uur achter elkaar was geen probleem. Ik probeerde zo gezond mogelijk te eten, om de dag hard te lopen en veel dingen te blijven doen. Zo duurde het acht weken voort.
Er hing altijd een vreemde geur in mijn kamer. Beetje chemisch rook het altijd. Als je binnen was wende je er wel aan. Bovendien rook ik bijna niets meer. Op een gegeven moment ben ik er achter gekomen dat de lucht in de kamer niet zo gezond was. Onder mij lagen nog oude dak bitumen waar allerlei dampen uitkwamen. Er was overal spaanplaat, waar formaldehyde uit dampte en het huis ventileerde dramatisch slecht. Ik begon dramatische hoofdpijn te krijgen. Ik heb vooral de laatste twee weken last van deze hoofdpijn gehad. Ik voelde me stevig meer ter been. Dit klinkt misschien een beetje raar, maar ik begon met ontzettend dom te voelen. Het leek wel of ik gewoon niet meer snel en helder kon redeneren. Ik begon soms wel een kwartier een beetje voor me uit te staren, ik dacht dan aan niks en dan opeens had ik door dat de minuten voorbij aan het tikken waren. Het zijn rare momenten dat je niks denkt. Ik kreeg moeite om spelletje met vrienden mee te spelen. Ik speelde een beetje op de automatische piloot, maar het lukte me niet eens om vier kaarten te onthouden. Ik voelde me gedesorienteerd en een beetje nonchalant.
Na er acht weken gewoond te hebben, heb ik een andere kamer gevonden. Het effect was vrij snel merkbaar. De huid van mijn gezicht werd weer wat vetter. Mijn neus herstelde in ongeveer drie dagen en mijn mond voelde wat normaler, minder droog. Mijn reuk kwam deels terug. De hoofdpijn bleef echter. Het drukte in mijn voorhoofd, bij mijn oren. Ik kreeg meer last van concentratie problemen. Ik kon geen bladzijde normaal achter elkaar lezen en dan begrijpen en onthouden wat er op die pagina stond. Ik kon niet meer goed nadenken. Het lukte niet meer om simpele rekensommen te maken of dingen te lezen. (studeer economie). Het leek wel of ik het vermogen om na te denken helemaal kwijt was.
Op een gegeven moment ben ik naar de huisarts gegaan. Ik heb toen tegen hem gezegd dat mijn hoofdpijn niet meer leek weg te gaan. (Ik heb niks gezegd over de cognitieve problemen, omdat ik het idee had dat hij me niet helemaal serieus nam. Dit vond ik wel vreemd, want het was de eerste keer dat ik ooit bij hem was geweest sinds ik als kind een keer een wratje op mijn voet had).
De huisarts dacht dat om een holte ontsteking ging. Ik dacht dat het wel zou kunnen, ik vond het wel vreemd omdat mijn neus gewoon normaal was. Ik kon gewoon prima door mijn neus ademen en er kwam geen snot ofzo uit. Hij schreef een spray met corticosteroiden voor en zei dat ik maar ibuprofen moest nemen. Dit heb ik braaf gedaan. Op aanraden van iemand stoomde ik ook mijn luchtwegen. Dit houdt in dat je pannetje met water opwarmt en een soort ecaplytus capsule ingooit en er dan boven gaat hangen met een doek op je hoofd. De scherpe waterdamp lijkt de neus dan helemaal open te trekken. Ik voelde me echt een idioot, volgens kwam de hoofdpijn niet door een holte ontsteking.Ondertussen heb ik nog steeds zware hoofdpijn. De cognitieve problemen zijn nog vrij groot. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik voel me gewoon mezelf niet meer. Het lukt me niet om te concentreren, normaal na te denken. Ik voel me raar. De hoofdpijn gaat niet weg, mijn hoofd lijkt soms wel te ontploffen.
Ik begon af en toen een beetje op internet te speuren wat mijn problemen zou kunnen veroorzaken. Ik dacht dat de oorzaak misschien zou kunnen zijn dat de oplosmiddelen en andere troep mijn hersenen hadden beschadigd. Ik heb die troep wel acht weken, 15 uur per dag ingeadempt. Maar als je op schilderziekte ofzo googelt staat daar dat zulke effecten pas na een paar jaar optreden. Wat is er dan met mee aan de hand? Misschien een hersenabces als gevolg van de holteontsteking, maar dan hadden de neurologische symptomen een snel en progressief verloop moeten hebben. Een depressie? Ik voel me helemaal niet depressief, ik zou ook niet weten wat dan de reden van mijn depressie zou moeten zijn. Een soort doorbloedingsziekte van de hersenen, waardoor je niet meer kunt denken, want zo voelt het wel. Alsof er ernstig hersenvolume verlies is. Het lijkt wel of alle goeie creatieve gedachten niet meer komen.
Sorry voor dit extreem lange verhaal. Heeft iemand enig idee wat er met me aan de hand is? Ik wil me zo graag van die hoofdpijn af en me gewoon weer mezelf voelen. Alvast ontzettend bedankt voor alle serieuze reacties.
1 reactieReagerenJohn (moderator)
11 januari 2015 om 22:15Ik denk dat je er goed aan zou doen om terug te gaan naar je huisarts en dan wel het hele verhaal vertellen. Er zal dan wat onderzoek gedaan moeten worden om te kijken of je inderdaad schadelijke stoffen hebt ingeademd.
Reageren