- pimmesz13 maart 2012 om 17:26
Beste lezer(s),
Ik ben een man van 20 en ik loop al jaren met dezelfde klachten:
– Wazig gevoel in mijn hoofd (alsof ik niet helemaal aanwezig ben)
– weinig energie
– extreem slechte concentratie (door huisarts add geconstateerd, ritalin voor gekregen maar hielp totaal niet)
– erg slecht ruikvermogen
– veel slijm
– slecht geheugen
– minder allert in sociale omgevingIk heb deze klachten al ontzettend lang en al verschillende dingen geprobeerd:
– homeopatische geneesmiddelen voor overmatig slijm (vaak last gehad van voorhoofdsholte ontsteking)
– vaak stomen (ook voor voorhoofdsholten)
– kokosnoot olie (stimuleren van hersenen)maar dit heeft allemaal tot nu toe een matig effect gehad.
Iemand enig idee wat dit is?!
15 reactiesReagerenQuote14 maart 2012 om 12:14Dissociatie is een term uit de psychologie en psychiatrie. Het is een geestesgesteldheid waarin bepaalde gedachten, emoties, waarnemingen of herinneringen buiten het bewustzijn worden geplaatst, tijdelijk niet ‘oproepbaar’ zijn of minder samenhang vertonen. Letterlijk betekent dissociatie ‘ontkoppeling’ of ‘uiteenvallen’. Het is een zeer alledaags verschijnsel: iedereen verliest bijvoorbeeld wel eens de aandacht voor zijn omgeving als hij zeer geconcentreerd met iets bezig is en iedereen heeft wel eens een dagdroom. In deze zin is het gewoon een mechanisme om tot rust te komen, een afweermechanisme.
Reagerenpimmesz14 maart 2012 om 12:17Maar dit gaat over tijdelijke en geen constante situatie die al meer dan 7 jaar hetzelfde is?
ReagerenBart14 maart 2012 om 12:19Hallo,
Heb je recent nog bloedonderzoeken gehad? En leef je gezond, niet roken, groenten, fruit, vitamines, sport?Bart
Reagerenpimmesz14 maart 2012 om 12:30-ik heb altijd gezond geleefd (voldoende variatie, afgelopen maand meer vis) en sport genoeg (fiets minimaal 10km per dag)
– rook totaal niet, werk in de horeca en merkte juist dat het erger was als ik na een avond thuis kwam als er gerookt was
– het meest recente bloedonderzoek is een jaar geleden geloof ik… liet toen me voor dezelfde klachten op pfeiffer checken, wat negatief terugkwam overigens
ReagerenJoost14 maart 2012 om 12:53Herken jij jezelf in onderstaande symptomen?
Er zijn verschillende klachten die kunnen optreden bij een depressie. Het belangrijkste kenmerk van een depressie is datje het grootste deel van de dag en bijna iedere dag last hebt van een depressieve of sombere stemming. Veel van de dingen waar je voorheen plezier in had, hebben je interesse niet meer. Daarnaast is er vaak sprake van een combinatie van de volgende klachten/symptomen:
schuldgevoelens
een gevoel van waardeloosheid
een gevoel van hopeloosheid/hulploosheid (“het maakt allemaal niet meer uit”)
slaapstoornissen
weinig energie
lusteloosheid
vermoeidheid
verminderde lustgevoelens (minder zin in seks)
veel of juist weinig huilen
verminderde of juist grotere eetlust
duidelijke gewichtsverandering (veel zwaarder óf veel lichter)
aanhoudende lichamelijke onrust of juist traagheid
besluiteloosheid
concentratieproblemen
vergeetachtigheid
terugkerende gedachten over zelfdoding of de dood in het algemeen
zomaar opeens paniek of angstgevoelens
prikkelbaarheid / snel geïrriteerd zijn
lichamelijke oorzaken waar geen oorzaak voor gevonden kan worden
verwaarlozing van sociale contacten of van het huishoudenHeb ik last van een depressie?
Of jij last hebt van een depressie, hangt vooral af van de hoeveelheid symptomen die je ervaart. Als je vijf of meer van de bovenstaande klachten ervaart, kan het zijn dat je last hebt van een depressie. Echter, als je minder dan vijf klachten hebt, betekent dat niet per se dat er geen sprake is van een vorm van depressie. Als je al langere tijd niet lekker in je vel zit en je herkent jezelf in (enkele van ) de bovenstaande symptomen is het belangrijk dat je hulp gaat zoeken. De oorzaak van een depressie verschilt per persoon. Soms kan een ingrijpende gebeurtenis aanleiding zijn tot de klachten. Ook speelt erfelijkheid een rol: als een familielid last heeft van somberheid is de kans groter dat jij ook last krijgt van somberheidsklachten. Iedere depressie ziet er anders uit.
http://www.symptomendepressie.nl/symptomen
ReagerenEmma14 maart 2012 om 13:17Iedereen heeft wel eens een periode minder goed kunnen ruiken, meestal ten gevolge van een verkoudheid. Niet alleen het ruiken is minder, maar ook smaken eten en drinken niet zo. Vaak herstelt de reuk en daarmee de smaak vanzelf weer, nadat de verkoudheid is verdwenen. Helaas kan het reuk- en smaakvermogen ook langdurig of blijvend zijn aangetast.
Reuk speelt een belangrijke rol bij de herkenning van gevaar, zoals rook en gas. Verlies van reuk heeft een groot effect op de kwaliteit van het leven.http://www.kno.nl/publiek/voorlichting/reuk
Reageren
http://www.kno.nl/publiek/voorlichting/smaakpimmesz14 maart 2012 om 13:25mijn slechte reukvermogen is al even lang als de overige klachten gaande. het ademen via mijn neus is ook al lange tijd niet optimaal
ReagerenJolet14 maart 2012 om 13:35Psychosomatiek of psychosomatische geneeskunde is een medisch gebied dat zich bezighoudt met de wisselwerking tussen psyche en lichaam.
Oorzaak of gevolg Psychosomatische ziekten
Veel klachten zijn niet of moeilijk medisch vast te stellen. Toch zijn er gefundeerde redenen waarom symptomen optreden zoals Jung beschreef: “Iemand met voortdurende angst heeft daar gegronde reden voor.”
Psychosomatische ziekten zijn modegevoelig. Als de medische kennis toeneemt verschuift de aandacht, en daarmee het aantal lijders. Fibromyalgie, burn-out, chronischevermoeidheidssyndroom, functionele hypoglykemie, RSI, spasmofilie, whiplash en hyperventilatiesyndroom zijn voorbeelden van aandoeningen waarbij door de meeste medici een grote psychische component wordt verondersteld.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychosomatiek
ReagerenJolet14 maart 2012 om 13:37Marlies26 maart 2013 om 21:42Heb je al eens gedacht aan een voedselintolerantie?
Reageren
Bijvoorbeeld een intolerantie voor histamine kan ook deze klachten geven. Maar mogelijk andere intoleranties ook.
Helaas is een intolerantie alleen aan te tonen door bepaalde voeding uit je dieet te schrappen. Probeer eens een periode histamine arm te eten om te kijken of het effect heeft. Heeft bij mij wonderen verricht.
Sterkte en geef niet op!Anoniem20 juli 2014 om 19:33Ik herken het compleet, ben ook al een tijd zoekende, ik kijk verder naar chronische hyperventilatie, klinkt in eerste instantie gek maar als je de symptomen ziet!
ReagerenAnoniem25 februari 2015 om 22:46Slaap apneu?
Je krijgt dan ’s nachts te weinig adem: je wordt dan kort wakker en slaapt weer in. Hierdoor kom je nooit in diepe slaap en krijgt je lichaam ook weinig zuurstof. Zodoende ontstaat een chronisch slaapgebrek dat mogelijk je klachten kan verklaren.
Mogelijke oplossing zijn een MRA beugel of slapen met een pomp die zorgt dat je voldoende zuurstof krijgt.
ReagerenMarleentje25 februari 2015 om 22:53Bij mij is er 5 jaar geleden slaapapneu en slaap dus ook al 5 jaar met zo’n pomp. Ben er inmiddels aan gewend en kan ook absoluut niet slapen als ik hem niet op heb.
Reageren
Vooral weinig energie en slechte concentratie zijn wel symptomen. Op een rare manier snurken ook, maar dat hoor je meestal zelf niet.Anoniem23 juli 2016 om 08:16Ik heb bijna precies hetzelfde. Nog niet heel lang (pas 1 a 2 jaar) maar het is erg vervelend, ook met school enzo. Ik vergeet vaak dingen ( gesprekken of wat nou bij wat hoort) en ik heb een soort wit wazig gevoel de hele tijd waar ik wel een beetje aan gewend ben geraakt. Ook is mijn reuk/ smaakvermogen erg achteruit gegaan.
Reageren
Ikzelf dacht dat het misschien door alcohol kon komen (het begon ongeveer toen ik voor het eerst alcohol ging drinken) Of misschien door het veel gebruiken van een telefoon of computer ( het begon ook ongeveer toen ik veel YouTube ging kijken en andere dingen deed op mijn telefoon).
Ik ben nu 16 dus ik kreeg het ook ongeveer rond mijn 14e.
Groetjes