Zoeken Vraag het forum

Epilepsie wissel medicatie wangerschap

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo allemaal,

Ik (30, v) verander binnenkort van 1x 500mg Depakine Chrono naar Lamictal ten gevolge van een zwangerschapswens. Qua diagnose denken ze aan juveniele absence epilepsie, al zijn ze daar niet zeker van. Mijn laatste aanval dateert van mijn 16e. De arts heeft ook al eens opgeworpen om te stoppen met de medicatie aangezien ik zo lang aanvalsvrij ben en eigenlijk niet super therapietrouw ben. Mijn voorgeschreven dosis is immers 2x500mg per dag, maar dat heb ik eigenlijk nooit gedaan. Bovendien miste ik in het verleden regelmatig meerdere dagen een dosis. Mijn laatste 2 EEG’s waren normaal (de laatste daarvoor niet, maar die is van 2011), dit terwijl het valproïnezuur eigenlijk niet de drempelwaarde voor werking haalt in bloedtesten. Maar nu moet ik dus omschakelen wegens een zwangerschapswens. Destijds als tiener is Lamictal ook geprobeerd maar toen moest ik stoppen wegens huiduitslag. Keppra stopte de absences niet. Nu is er afgesproken om lamictal terug een kans te geven met een trage opbouw en met afbouw van Depakine. Maar ik ben eigenlijk extreem angstig. Heel de chaotische zorgeloze attitude van mijn vroegere therapieontrouw is weg. Ik heb zoveel angst om een nieuwe aanval te krijgen met deze omschakeling. Of om terug huiduitslag te krijgen en dan te moeten terugvallen op Keppra, wat wellicht ook een leven met aanvallen inhoudt.

Vandaar mijn vragen:
    * Zijn hier mensen met soortgelijke verhalen qua omschakeling van epilepsie medicatie, al dan niet owv zwangerschapswens? Hoe verliep dit?
    * Zijn er mensen met een gelijkaardige diagnose die zonder of met minimale medicatie ook aanvalsvrij blijven?
    * Hoe kan ik mijn kansen op aanvallen zo laag mogelijk houden?
    * Elke andere nuttige toevoeging ook extreme welkom.

Alvast bedankt!!!

Reageer op: Epilepsie wissel medicatie wangerschap
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.