- Anoniem28 maart 2026 om 16:41
Hallo allemaal,
Ik (30, v) verander binnenkort van 1x 500mg Depakine Chrono naar Lamictal ten gevolge van een zwangerschapswens. Qua diagnose denken ze aan juveniele absence epilepsie, al zijn ze daar niet zeker van. Mijn laatste aanval dateert van mijn 16e. De arts heeft ook al eens opgeworpen om te stoppen met de medicatie aangezien ik zo lang aanvalsvrij ben en eigenlijk niet super therapietrouw ben. Mijn voorgeschreven dosis is immers 2x500mg per dag, maar dat heb ik eigenlijk nooit gedaan. Bovendien miste ik in het verleden regelmatig meerdere dagen een dosis. Mijn laatste 2 EEG’s waren normaal (de laatste daarvoor niet, maar die is van 2011), dit terwijl het valproïnezuur eigenlijk niet de drempelwaarde voor werking haalt in bloedtesten. Maar nu moet ik dus omschakelen wegens een zwangerschapswens. Destijds als tiener is Lamictal ook geprobeerd maar toen moest ik stoppen wegens huiduitslag. Keppra stopte de absences niet. Nu is er afgesproken om lamictal terug een kans te geven met een trage opbouw en met afbouw van Depakine. Maar ik ben eigenlijk extreem angstig. Heel de chaotische zorgeloze attitude van mijn vroegere therapieontrouw is weg. Ik heb zoveel angst om een nieuwe aanval te krijgen met deze omschakeling. Of om terug huiduitslag te krijgen en dan te moeten terugvallen op Keppra, wat wellicht ook een leven met aanvallen inhoudt.
Vandaar mijn vragen:
* Zijn hier mensen met soortgelijke verhalen qua omschakeling van epilepsie medicatie, al dan niet owv zwangerschapswens? Hoe verliep dit?
* Zijn er mensen met een gelijkaardige diagnose die zonder of met minimale medicatie ook aanvalsvrij blijven?
* Hoe kan ik mijn kansen op aanvallen zo laag mogelijk houden?
* Elke andere nuttige toevoeging ook extreme welkom.Alvast bedankt!!!