Zoeken Vraag het forum

Ongecontroleerde bewegingen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • drdstr

Hoi, ik heb een vraag over iets waar ik mijn hele leven al last van heb. Een soort ongecontroleerde spasmen. Zwaaien met armen en (heftig) rondlopen. Een soort ijsberen in het kwadraat. Meestal tijdens het nadenken. Soms kan ik dan ook hard op praten, waar door ik realiseer dat ik ‘weer bezig ben’.

Vroeger noemden de mensen om mij heen dit ‘Fladderen’, zoals een vogel dus. Bij spannende momenten ging ik met mijn armen flappen. Eigenlijk denk ik dat veel jonge kinderen dit wel doen, maar bij mij was het veel vaker en is het eigenlijk nooit echt opgehouden.

Het verschil met vroeger is dat ik het nooit meer in het bijzijn van anderen doe. Echter, het is wel oncontroleerbaar. Ik weet het pas dat ik het doe, als ik al bezig ben ofzo… maar ik kan het dus blijkbaar wel onbewust onderdrukken in gezelschap. Ben dus overigens gewoon in staat een normaal leven te leiden en denk niet dat iemand ooit iets zou vermoeden.

Ik merk wel nu ik ouder ben, dat stress deze spasmes verergert. Daarom ben ik er weer wat meer over aan het opzoeken, maar tevergeefs. Ik kan het niet echt goed uitleggen, en schaam me er een beetje voor. Normaal ga ik voor alles wel makkelijk naar de huisarts (ook zou ik dat voor psychische hulp wel doen bijvoorbeeld), maar dit is het enige waar ik moeite mee heb, om het te vertellen, mede omdat het zo vaag is.
    Heeft iemand enig idee of dit een bekende stoornis is en of er medicijnen voor zijn ofzo? Soms sla ik m’n arm keihard tegen de tafel en schrik ik uit m’n sessie haha… niet zo fijn dus.

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Praat er toch maar eens met je huisarts over

Reageren
    Catootje

Wel naar je huisarts hoor. Waar ik aan denk is een soort van tic. Je voeding kan dan een rol spelen en tekorten aan bepaalde stoffen; vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Onder ander magnesium, zink en vitamine B. Waar ik ook aan denk zijn dingen als niet goed geaard zijn en je spanningen kwijt moeten raken. Met nadenken schiet je in je hoofd en misschien dat dat fladderen helpt om weer in je lichaam te komen. Misschien dat goed aarden, met wandelen, wat kan schelen. Sowieso zorgen voor voldoende lichaamsbeweging/sporten. En zorgen voor de juiste ademhaling. Op alternatief/homeopathisch gebied kan je misschien ook wel iets vinden wat jou kan helpen.

Reageren
Reageer op: Ongecontroleerde bewegingen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.