- Lies615 oktober 2017 om 01:13
Hoi, bedankt voor het lezen van mijn probleem. Ik hoop dat iemand dit herkent en eventueel tips kan geven.
Ik ben een vrouw van 61 en heb af en toe last van friemeltjes voor mijn ogen. Het begint laag en kruipt dan steeds meer omhoog tot ik de letters van de tv niet meer kan lezen.
Er ontstaat dan ook een ontzettende druk in mijn hoofd. Alsof er een strakke band omheen zit. Vooral boven op mijn hoofd en de voorkant. Ik heb geen pijn achter de ogen. De friemeltjes verdwijnen binnen 5 a 30 minuten maar de hoofdpijn kan dagen aanhouden. Tevens heb ik de laatste keer moeten spugen omdat ik zo misselijk was en is mijn spraak uitgevallen. Ik kon niet meer uit mijn woorden komen. Het enigste wat ik mijn dochter nog kon vragen was: “hoe heet jij?” hierna kon ik niet meer uit mijn woorden komen. Tevens werd mijn linker arm gevoelloos. Ik voelde het zo wegtrekken. Dit gevoel kwam later wel weer terug. Net als mijn spraak.Uiteraard naar de huisarts geweest en die heeft mij door verwezen naar het ziekenhuis. In eerste instantie dachten ze aan een TIA maar dat hebben ze uitgesloten.
In het ziekenhuis heb ik verschillende tests ondergaan en heb ik een MRI scan gehad. Hier kwam uit dat ik te veel hersenvocht heb. Ze hebben toen via mijn ruggenmerg hersenvocht afgetapt en onderzocht. Hier kwam uit dat ik een bacterie had in het hersenvocht. De oorzaak van de bacterie hebben ze niet kunnen achterhalen.
Ik heb toen nog een paar dagen in het ziekenhuis gelegen (nog steeds met mijn hoofdpijn) maar aangezien ze niks konden vinden ben ik na een paar dagen weer naar huis gegaan.Hier zakte mijn hoofdpijn weer wat af na mate de tijd verstreek. De druk was al die tijd constant geweest en werd niet erger door liggen of zitten.
Uiteindelijk was de hoofdpijn niet meer zo hevig en heb ik nu soms nog last van lichte hoofdpijn. Vooral weer aan de voorkant en boven op mijn hoofd.
Voor controle ben ik nog een aantal keer terug geweest. De arts heeft mijn hersenfoto vergeleken met een foto van 10 jaar geleden (omdat hij het idee had dat ik altijd al te veel hersenvocht heb gehad) maar dit was niet het geval. Ze kwamen er vandaag achter dat in die 10 jaar het hersenvocht is toegenomen en vooral bij mijn slapen (aan de zijkant dus)
De arts weet inmiddels ook niet meer precies hoe hij nu verder moet onderzoeken en als hij het niet meer weet, dan weet ik het al helemaal niet meer.
Vandaar mijn bericht. Ik begrijp dat niemand een oplossing kan geven, maar is er iemand die deze symptomen herkent en misschien nog tips kan geven? Eventuele suggesties wat ik kan aandragen bij mijn arts?
Alvast bedankt!
1 reactieReagerenJohn (moderator)
5 oktober 2017 om 09:18Over de aandoening zelf kan ik zo natuurlijk ook niets zeggen, maar ik zou je willen aanraden om voor een second opinion naar een academisch ziekenhuis te gaan.
Je hebt niet eerder hoofdletsel, of een operaties aan de wervelkolom, hersenen, schedel, oren of sinussen (de met lucht gevulde holten in de schedel rondom de neus) gehad?
Ze hebben toen via mijn ruggenmerg hersenvocht afgetapt en onderzocht. Hier kwam uit dat ik een bacterie had in het hersenvocht. De oorzaak van de bacterie hebben ze niet kunnen achterhalen  Als je langere tijd verlies van hersenvocht hebt, door bijvoorbeeld een beschadiging van de dura mater (het hersenvlies) kan er een hersenvliesontsteking ontstaan. Dat zou dan dus de bacterie kunnen verklaren.
Reageren