Zoeken Vraag het forum

Hartaanval

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Het is best ingewikkeld iets op afstand te bepalen.
    Stekende pijn in je linker-arm is een duidelijke aanwijzing voor een hart-aanval. Het sluit meteen een maagzuur-aanval (opkomend maagzuur) uit.
    Opkomend maagzuur en een hart-aanval worden door patienten exact hetzelfde beschreven, maar het gevoel is enorm verschillend. Heb je ook nog stekende pijn in je linker-arm, dan is het geen maagzuur-aanval en het is typisch voor een hart-aanval. Bij een hart-aanval heeft niet iedere patient een stekende pijn in de linker-arm. Als het lijkt op een hart-aanval, hoe klein ook, bel 112. Liever 10x rijden voor hyperventilatie, dan 1x te laat zijn.
    Zorg dat je weet waar bij jou in de buurt een AED staat. In een noodsituatie heb je geen tijd dat uit te zoeken. Een hart moet binnen 1 uur worden behandeld, na 2 uur is het zinloos (bron: hartstichting en vele anderen).
    Hyperventilatie kan ook zorgen voor pijn in de linker-arm, maar dat staat niet op het lijstje dat Tandor aangaf Tandor?

Ik heb echt 5-10 minuten nagedacht over mijn eerste reactie. Ik wist dat Tandor wel zou komen met Hyperventilatie. Wat dat aangaat is Tandor altijd aanwezig en ik niet. Ik vind de pijn in de linker-arm (het zou stekende pijn vanuit het hart moeten zijn) zorgelijk. Dat trok mij over de streep. TS is eigenlijk veel te jong, maar het kan natuurlijk wel.

John (moderator)

Ik maak de lijstjes helaas niet zelf. Het is een overzicht van de meest voorkomende klachten bij acute hyperventilatie.
    Onderstaande lijst is wat completer
    http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomen

Reageren
    Niick513

Hyperventilatie klachten ontstaan vrijwel altijd door spanning die in je lichaam zit, je spieren zullen aangespannen zijn en je borst, schouders en nek worden daardoor pijnlijk, daarnaast wordt de ademhaling daardoor te snel.

Op het moment dat je deze klachten ervaart kan hierbij ook druk op de borst, pijn in je linkerarm en angst voor een hartaanval onstaan. Door het idee dat het een hartprobleem is ga je je focussen op de lichamelijke klachten die hier bij passen zoals druk op de borst, zweten en pijn in de arm.

Mocht het zo zijn dat als je bijv. ademhalingsoefeningen doet of oxazepam slikt de klachten verminderen of zelfs verdwijnen kan je al bijna met zekerheid zeggen dat het komt door de gespannen spieren en niet door het hart.

Echter is het natuurlijk altijd heel lastig om dit goed overzichtelijk te houden vanwege het feit dat de klachten heel veel op elkaar lijken. Mocht je het niet vertrouwen of toch overtuigd zijn dat het iets met je hart is dan kan je altijd langs de huisarts voor bepaalde tests en in bepaalde gevallen wanneer het heel ernstig is kan je een ambulance bellen om je te laten nakijken.

In de periode dat ik zelf angstaanvallen had en ook dacht dat er iets met mijn hart was hebben ze mij meerdere keren nagekeken en elke keer was mijn hartfilmpje in orde alleen was mijn saturatie (zuurstofgehalte in je bloed) 100%. Vaak is deze bij gezonde mensen tussen de 97-100. Niets om je zorgen over te maken dus, wel een teken van hyperventilatie.

Het kan uiteraard heel goed voorkomen dat als je angst heb voor een hartaanval en hyperventileert dat je een hyperventilatie aanval krijgt, dit is echter heel wat anders dan een hartaanval. Tijdens een hyperventilatie aanval kan je hart ook plotseling heel hard gaan slaan soms wel tot 180 slagen per minuut. Dit is echter niet schadelijk en kan alleen tot flauwvallen leiden (ook maar heel zelden). Maar mocht dit gebeuren dan neemt je lichaam je bloeddruk / hartslag en ademhaling over en op deze manier wrodt alles weer op orde gezet. Niets om je zorgen over te maken dus.

Reageren
    Niick513

En zoals tandor al zegt als het een hartaanval was had je waarschijnlijk al in het ziekenhuis gelegen.

Er zit uiteraard nog wel verschil tussen de manieren waarop een hartaanval ontstaat maar heel vaak is een probleem aan het hart een exponentieel groeiend probleem, daarmee wil ik dus zeggen dat als je een dag een beetje last van je hart hebt de volgende dag meer last van je hart hebt en die dag erna nog meer last van je hart hebt.

Een kleine hartaanval hebben betekend vaak dus dat je de dagen of weken daarop een ergere hartaanval krijgt.

Reageren
    Anoniem

@niick513
    Je spreekt jezelf enorm tegen.
    Ja, het komt voor dat je na een kleine hartaanval een zware hartaanval krijgt.
    Dat is meestal niet het geval als je wordt behandeld. Dan krijg je vreemde stofjes als Metroprolol of Bisoprolol. Die werken enorm goed. Het zijn bèta-blokkers. Vaak krijg je dan ACE-remmers en wat hulp-stofjes om wat meer te plassen en je maag te ontzien.
    TS heeft er de leeftijd helemaal niet voor, maar wat nou als TS toch een hartaanval had? Pijn in de linker arm is een behoorlijke indicatie. Dat sluit een maagzuur-aanval uit.
    Ik hoop dat alles met TS goed gaat, ik zou dat graag van TS zelf horen, ik ben nog steeds een beetje ongerust, ondanks de 19-jarige leeftijd.

Reageren
Reageer op: Hartaanval
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.