- Anoniem6 september 2016 om 08:50
Er is bij mij een lekkende aortaklep en mitralisklep geconstateerd “graad 1- gering” zoals de cardioloog ze beide omschreef. Als ik ga zoeken is graad 1 “spoor” en graad 2 “gering”, dat wekt al verwarring. Maar het was in ieder geval nog heel erg licht, en ik ga toch maar uit van graad 1. Dit is overigens alleen gebleken uit de echo, niet uit de fietsproef of hartfilmpje.
Ik moest over 4 maanden terug komen voor controle om te zien of de ascal aanslaat, en voor een ECG. Tot mijn verbazing krijg ik net de afspraakbevestiging en zou ik ook een inwendige slokdarmecho moeten ondergaan?
Zij had het hier wel over gehad om in de toekomst te gebruiken als de situatie verslechterd, maar niet nu al. Vond dat trouwen al typisch om dat nu al te vermelden dan, maar blijkbaar vind zij de toekomst al over 4 maanden?Mijn vraag is als volgt; ik heb begrepen dat een TEE (inwendige slokdarmecho) wordt gebruikt om te zien of de klep aan vervanging toe is. Daar is toch bij graad 1 nog helemaal geen sprake van? Of zijn er meer mensen waar dit al gebeurt is bij graad 1 of 2 en al op voorhand bij de tweede afspraak?
11 reactiesReagerenAnoniem6 september 2016 om 08:56Hoe oud bent u? Man of vrouw?
ReagerenAnoniem6 september 2016 om 09:03man, 47 jaar.
ReagerenJohn (moderator)
6 september 2016 om 10:09Als de echo nu gemaakt wordt, is dat eigenlijk een aanvullend oderzoek om de eerste diagnose te bevestigen en natuurlijk om te voorkomen dat er iets over het hoofd wordt gezien.
Reageren
Op zich een goede zaak. De cardioloog is zorgvuldig. …Anoniem6 september 2016 om 11:19zo kun je het noemen natuurlijk, maar het was mij uitgelegd dat dit pas noodzakelijk was als de klachten toenamen. Dat deze inwendige echo nu ineens gepland staat voor de volgende afspraak zonder dat dit is overlegd met mij en dat terwijl er eerst gekeken ging worden of de medicatie aansloeg, en dat zou dus aankomende afspraak worden bekeken. Maar de TEE blijkt al gepland te staan zonder eerst de uitslag af te wachten of overleg met mij.
ReagerenAnoniem6 september 2016 om 11:54Over 4 maanden terug komen voor een ECG?
Reageren
Dat is toch ook typisch Nederland, een ECG is bijna sneller gemaakt dan dat je die zin kunt uitspreken. Het kost geen drol, het apparaat is mobiel, dus gebruik dat ding dan ook. Een ECG maken en interpreteren (het meeste werk) zou niet meer mogen kosten dan 40 euro.
Ik heb geen idee wat de slokdarm te maken heeft met een lekkende hartklep, maar het kunnen 2 onafhankelijke problemen zijn.
Vaag verhaal.Anoniem6 september 2016 om 12:24ik denk datje het verkeerd begrepen hebt, de cardioloog wil met een echo apparaat via de slokdarm naar de achterkant van het hart kijken. Het was de afspraak om dit pas te doen als de klachten verergerden, wat dus nog helemaal niet aan de orde is…….is dus ineens zonder overleg ingepland……
ReagerenJohn (moderator)
6 september 2016 om 12:33Als je niet weet wat een TEE te maken heeft met lekkende hartkeppen, moet je het ook niet als vaag verhaal betitelen. Het heeft ook niks met 2 afzonderlijke aandoeningen te maken. Mensen ongerust maken is niet echt de bedoeling.
Reageren
Een TEE is een transoesofagaal echocardiagram waarmee via slokdarm en maag de hartkeppen en de kamers goed in beeld gebracht kunnen worden. Het is dus een regulier cardiologisch onderzoekAnoniem6 september 2016 om 12:34Met een echo apparaat naar je hart kijken via de slokdarm?
Reageren
Ik ben hart-patient en ze hebben al wel 10 echo’s van mijn hart gemaakt, maar nog nooit via de slokdarm. Het lijkt mij zeer onlogisch.
Misschien dat ze een opame van uw slokdarm willen nemen, maar dan gaat een echo nog steeds extern.Anoniem6 september 2016 om 13:16Zouden we aub misschien weer op mijn vraag terug kunnen komen voor dit topic een verkeerde wending neemt?
Reageren
Is het normaal om bij een aorta hartklep lekkage graad 1 direct een inwendige echo te maken?John (moderator)
6 september 2016 om 13:38Zoals ik al schreef, kan de cardioloog dit onderzoek doen om de eerste diagnose te bevestigen en te zorgen dat er geen dingen over het hoofd worden gezien. Dat zegt dan iets over de zorgvuldigheid van de cardioloog.
Reageren
Als je hier ongerust over bent en denkt dat er wellicht een andere reden zou kunnen zijn, kun je dat natuurlijk navragen bij de cardioloog.Anoniem7 september 2016 om 08:09Tandor, u bent zeker medicus? U reageert nml wel op die wijze. Hierdoor schrikt u eventuele lotgenoten af om te reageren. Terwijl ik persoonlijk juist meer waarde hecht aan die ervaringen.
Reageren
Ik ben uw reacties al in verschillende onderwerpen tegen gekomen, misschien zou u eens kunnen proberen de problemen uit patienten oogpunt te bekijken.