- Anoniem12 januari 2016 om 12:31
Ik ben in april 2015 naarhuisarts gegaan ivm vermoedheidsklachten. Ik bleek een hb van 5.6 en ferritine gehalte te hebben van 2, veel te laag dus. Na het slikken van ferrofumaraat steeg mijn hb na een maand al naar 8 maar mijn ferritine bleef achter. Na een half jaar ferrofumaraat geslikt te hebben is mijn ferritine gehalte nog steeds maar 12. Toen naar internist geweest. deze adviseerde te stoppen met de medicijnen om te kijken wat er zou gebeuren. Nu is mijn ferritinegehalte nog steeds 12. Volgens internist is dit prima en rest van bloedwaardes zijn ook prima. Hoe komt het dat mijn ferritine niet stijgt? Ik eet ijzerrijk en slik dagelijks floradix. Heb verder geen vermoeidheidsklachten maar vraag me af hoe slecht zo’n laag ferritine is.
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 januari 2016 om 18:09Hoe oud ben je?
Reageren
Ben je man of vrouw?
Eet je dagelijks vers fruit?
Zijn ook je vitamines gecontroleerd?Anoniem13 januari 2016 om 08:22Ik ben 43, eet dagelijks fruit en slik nog steeds Floradixtabletten. Vitamines zijn gecontroleerd B12, D, Magnesium. Waren allen prima.
Reageren
Mijn Hb blijft netjes rond de 9 bij elke controle, voel me verder prima, maar vraag me dus af of een laag Ferritine kwaad kan.John (moderator)
13 januari 2016 om 14:37Het zou kunnen dat een lager ferritine gehalte bij jou past. Dan is het verder geen probleem, maar vreemd is het eigenlijk wel omdat je nog steeds Floradix neemt. Je zou dan eigenlijk verwachten dat het zou stijgen. Je zou je kunnen afvragen of de opname van ijzer wel goed verloopt.
ReagerenAnoniem15 januari 2016 om 15:45Volgens de internist heb ik geen opnameprobleem omdat mijn Hb goed is gestegen naar normaal niveau met de Ferrofumaraat. Mijn Hb is echter al sinds vorig jaar juni weer goed en ben de ijzertabletten nog t/m september blijven slikken zonder dat mijn Ferritine nog steeg . Na september gestopt met medicatie en nu in januari is Hb nog steeds prima en ferritine 12. Moet ik verder onderzoek laten doen? ijzerinfuus wordt alleen gegeven als Hb te laag is
ReagerenJohn (moderator)
15 januari 2016 om 15:53Als je verder geen klachten hebt is er niet perse een noodzaal om verder onderzoek te laten doen.
Reageren