Zoeken Vraag het forum

Ferritine stijgt niet

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik ben in april 2015 naarhuisarts gegaan ivm vermoedheidsklachten. Ik bleek een hb van 5.6 en ferritine gehalte te hebben van 2, veel te laag dus. Na het slikken van ferrofumaraat steeg mijn hb na een maand al naar 8 maar mijn ferritine bleef achter. Na een half jaar ferrofumaraat geslikt te hebben is mijn ferritine gehalte nog steeds maar 12. Toen naar internist geweest. deze adviseerde te stoppen met de medicijnen om te kijken wat er zou gebeuren. Nu is mijn ferritinegehalte nog steeds 12. Volgens internist is dit prima en rest van bloedwaardes zijn ook prima. Hoe komt het dat mijn ferritine niet stijgt? Ik eet ijzerrijk en slik dagelijks floradix. Heb verder geen vermoeidheidsklachten maar vraag me af hoe slecht zo’n laag ferritine is.

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Hoe oud ben je?
    Ben je man of vrouw?
    Eet je dagelijks vers fruit?
    Zijn ook je vitamines gecontroleerd?

Reageren
    Anoniem

Ik ben 43, eet dagelijks fruit en slik nog steeds Floradixtabletten. Vitamines zijn gecontroleerd B12, D, Magnesium. Waren allen prima.
    Mijn Hb blijft netjes rond de 9 bij elke controle, voel me verder prima, maar vraag me dus af of een laag Ferritine kwaad kan.

Reageren
    John (moderator)

Het zou kunnen dat een lager ferritine gehalte bij jou past. Dan is het verder geen probleem, maar vreemd is het eigenlijk wel omdat je nog steeds Floradix neemt. Je zou dan eigenlijk verwachten dat het zou stijgen. Je zou je kunnen afvragen of de opname van ijzer wel goed verloopt.

Reageren
    Anoniem