- Ingrid25 november 2025 om 15:38
Ik ben een vrouw van begin 30. Sinds een half jaar is er bloedarmoede en ijzertekort geconstateerd. Hb was 6,8 en ferritine 7. Na drie maanden 2x per week ferrofumaraat was er weinig verbetering in ferritine te zien. Hb was weer normaal 8,8.
Daarna dagelijks ferrofumaraat gaan slikken, nu drie maanden later is ferritine 50 en hb is 8,4.
Toch heb ik nog klachten als vermoeidheid en snel overprikkeld zijn. Ik kan nog niet zeggen dat ik de oude ben. Komt dit nog terug en is het ernstig dat hb is gedaald?
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
25 november 2025 om 19:35Bij een ijzergebrek moet je natuurlijk altijd denken aan de mogelijke oorzaak.
Bij vrouwen is dat meestal het verlies van bloed (met daarin ijzer) door de menstruatie.
En natuurlijk kan de voeding ook meespelen. Soms wordt het ijzer of het vitamine B12 niet goed opgenomen.
En verder moet je ontstekingen in je lijf uitsluiten als oorzaak voor bloedarmoede/ ijzergebrek of darmaandoeningen.Als jij nog steeds ijzer nodig hebt is er misschien ook wel iets te doen aan de oorzaak (bv het bloedverlies). Overleg dat met je huisarts.
Reageren