- Anoniem23 december 2015 om 00:23
Ik heb sinds juni dit jaar last van extrasystolen. In het begin, zoals zovelen, was ik er zo bang voor dat ik ondertussen chv heb gekregen door de angsten/spanning/stress die ik had opgebouwd. Ik was letterlijk bang dat ik zou doodgaan, dat mijn hart het zou gaan begeven of iets dergelijks. Ik ben naar een kinesist gegaan en dit heeft wel geholpen voor mijn chv en mijn hart is reeds grondig onderzocht en er blijkt niets aan de hand te zijn. Er is wel vastgesteld op de echo dat ik inderdaad extrasystolen heb maar dat was het dan ook, zonder meer… Ik heb er wel veel minder dan helemaal in het begin want toen kreeg ik er elke minuut een paar. Nu heb ik er een paar per 10 minuten door de bètablokker die mijn huisarts heeft voorgeschreven. Bisoprolol 5mg waarvan ik maar een kwartje mag innemen omdat ik een heel lage bloeddruk heb van nature. De bètablokker werkte in het begin heel goed want ik had geen enkele overslag meer en dit heeft een maand geduurd en toen kwamen ze weer, wel minder maar daar waren ze weer… Ik was helemaal niet nerveus dus ik veronderstel dat mijn lichaam op een of andere manier de bètablokker gewoon is geraakt? Er zijn wel nog steeds momenten dat ze compleet verdwijnen, vooral als ik in bed lig en mij op mijn rechterzij leg of als ik compleet ontspannen ben of ja als ze gewoon uit zichzelf verdwijnen… Ze zijn dan weer meer aanwezig als ik erg nerveus ben wat denk ik wel normaal is. Ik beweeg nog voldoende, buiten de laatste 2 weken aangezien ik erg ziek ben geweest, ik rook niet meer, ik drink geen alcohol, ik eet gezond, drink veel water, enz,…
Ik heb er hoe dan ook nog steeds last van en ben er ook nog steeds bang van! Zeker als ik dan ’s nachts een paniekaanval krijg door mijn angsten waardoor mijn hart ‘op hol slaat’ voor een paar seconden… Steken op mijn borst heb ik ook regelmatig en ik kan er ook licht duizelig van worden dus dit werkt de angst in de hand.
Is hier verder iets aan te doen? Geen operatie wel te verstaan…
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
23 december 2015 om 01:14[quote]een paniekaanval krijg door mijn angsten waardoor mijn hart ‘op hol slaat’ voor een paar seconden… Steken op mijn borst heb ik ook regelmatig en ik kan er ook licht duizelig van worden dus dit werkt de angst in de hand.[/quote] Dit is natuurlijk puur van de hyperventilatie. Ik denk dat je meer last hebt van symptomen van de CHV dan van de systolen.
ReagerenAnoniem23 december 2015 om 01:42Het is dan maar raar dat letterlijk al mijn symptomen veroorzaakt worden door chv. De ademhalingsoefeningen hebben mij heel erg geholpen en ik krijg echt zelden nog aanvallen. Maar blijkbaar blijf ik er mee zitten? Is er dan echt niets tegen te doen? Buiten dan kalmerende medicijnen… Ik wil graag mijn oude leven terug van voor dit alles plots is opgekomen.
ReagerenJohn (moderator)
23 december 2015 om 09:58Ik zeg niet dat alle klachten daardoor worden veroorzaakt. Je hebt ook met de medicijnen nog wel eens last van de systolen gaf je aan. Maar daarnaast ook nog regelmatig paniekaanvallen en die zorgen voor hyperventilatie.
Reageren
De klachten die je beschrijft passen daar in ieder geval wel bij.
Het is niet waarschijnlijk dat de betablokker na zo’n korte tijd plotseling is uitgewerkt of dat er gewenning optreedt.
Je zou naar de dokter kunnen gaan en overleggen om een andere betablokker te gebruiken omdat je toch nog steeds last had van systolen en daarnaast nog een keer naar de kine.
Kijk hier eens naar de mogelijke symptomen van CHV
http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomenAnoniem24 december 2015 om 00:00Het Tandor!
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt hoor ;). Maar soms lijkt het zo onwaarschijnlijk dat ik alles heb, of toch veel, door de hyperventilatie… Deels omdat ik al zodanig veel verschijnselen heb gekregen die je aan andere ziektes zou linken. Maar als ik de lijst overloop die je mij hebt gegeven dan komen er inderdaad héél veel zaken overeen. In het begin veel meer dan nu omdat ik er, denk ik dan, deels kan met omgaan. Uiteindelijk had ik iets ergs gehad aan mijn hart of ergens anders had ik het wel al gemerkt, niet? Ik ga inderdaad opnieuw bij de huisarts gaan om mijn extrasystolen onder controle te krijgen. Hier krijg je echt een ongecontroleerde angst voor omdat het er altijd is en ik kan er erg benauwd van worden gepaard met duizelig zijn, derealisatie door de hyperventilatie… En dan komt het allemaal opnieuw naar boven. De kinesiste heeft mij altijd gezegd dat ik steeds terug mag gaan als het niet zou beteren of veregeren. Nu hang ik in een fase waar ik mij beter voel maar dan ook weer niet… Moeilijk uit te leggen! Ik weet wel wat mij te doen staat inmiddels dus bedankt daarvoor!
Groeten
Reageren