Zoeken Vraag het forum

Stress of hartprobleem?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

Allereerst wil ik stellen dat ik nooit had verwacht om hier op dit forum te komen.
    Het begon allemaal begin 2012, ik was toen 19 jaar en had een jaar een relatie met een super mooi meisje. Ze kreeg daardoor veel aandacht en ik was jaloers, terwijl het mijn eigen vriendin was. Na een jaarlang, week in week uit, schreeuwende ruzie, kreeg ik last van allerlei vage klachten. Een soort van kleine paniekaanvalletjes, maar eigenlijk nooit met specifieke klachten, behalve angst. Na extreem veel Google-research (ik ben best wel een controlfreak) kwam ik al gauw bij 50% hartklachten, 50 % hyperventilatie/angstproblemen. Ik dacht het laatste, maar tijdens inspanning, ik voetbal 4x per week, lette ik alleen nog maar op mijn hart. Dat doe ik trouwens 2 jaar later nog steeds. Elke keer als ik denk: ja nu is het zo ver, voel ik aan mijn hart, ook al heeft de tegenstander de kans om te scoren. Op een gegeven moment dacht ik het zal wel goed zijn, want ik had nooit druk op de borst of iets dergelijks. Totdat ik halverwege de zomer opeens tijdens een training, een razend snelle hartslag kreeg, maar dan ook qua gevoel 2x zo snel als bij normale inspanning. Ik liep gelijk van de training en ging naar de fysio, hij dacht aan hartritmestoornissen en ik wilde dat niet geloven. Toch een ecg laten maken en daar zag alles er pico bello uit. Relatie ging eind 2012 uit, maar het boeide me niet meer, want ik was toch alleen maar met mijzelf ‘ mentaal en fysiek gezond’ te houden bezig de hele dag. Ik heb die mega snelle hartslag nog 2x daarna gehad tijdens inspanning, in anderhalf jaar tijd. Ik ben in die tussentijd ook nooit voor mijn gevoel verlost geweest van de stress. Heb ik nou ritmestoornissen of is het te wijten aan de stress?
    Ik heb daarnaast de hele dag door last van hartkloppingen, een onwerkelijk gevoel en tijdens de aanvallen een vaag gevoel op m’n borst, koud zweet. De aanvallen duren niet langer dan 10 minuten bij mij.

Kan iemand mij helpen??

Groet

7 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik denk dat je door de stress bent gaan hyperventileren en dat je dat dus al doet vanaf 2012. Alle klachten passen daar wel bij. kijk maar eens op:
    http://www.hyperventilatie.org/site/lijst-van-klachtensymptomen/21

Je leeft in angst dat er iets ernstigs aan de hand is. En je houd die angst ook nog zelf in stand. Onbewust.
    Lees eens de columns over angst die ik heb geschreven. Ik deze columns staan ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen die je dus ook bij hyperventilatie kunt toepassen
    http://www.dokter.nl/nieuws-items/columns/angst

Reageren
    Anoniem

Hallo,

Dankjewel voor de reactie, ik heb je links door gelezen en ga er zeker mee aan de slag, het is zeker iets dat past in het profiel van mij.

Maar die aanvallen, tijdens het sporten, waarbij mijn hartslag plots oploopt tot rond de 250 slag per minuut zijn deze ook toe te wijten aan
    hyperventilatie ?

Groet

Reageren
    John (moderator)

Nee, je verhoogde hartslag komt niet door hyperventilatie. Je zou de huisarts kunnen vragen om een inspanningstest te laten doen.

Reageren
    Anoniem

Oke, ik ben er wel al een paar keer geweest, hij ziet me alweer aankomen.. Op het ecg was niks te zien. Waarom dan een inspanningstest?
    Ik heb deze aanvallen tijdens het voetballen 3x gehad in 2 jaar tijd. Heeft dit met stress te maken of is het een ritmestoornis?

Reageren
    John (moderator)

Dat is dus moeilijk te zeggen. Maar 3 x in 2 jaar is eigenlijk niet zo’n probleem. Met een inspanningstest kan worden gekeken of de klachten daadwerkelijk door je hart worden veroorzaakt. m.a.w. of er een ritmestoornis optreedt door inspanning. Als dat niet het geval is zou het inderdaad door stress kunnen worden veroorzaakt.

Reageren
    Anoniem

Fijn dat je elke keer zo fijn reageert Tandor!
    Ik zal morgen de huisarts bellen en vragen om een inspanningstest. Kunnen ze dat dan echter wel zien, aangezien de kans groot is dat ik geen aanval krijg..

Reageren
    John (moderator)

Als het inderdaad een probleem van je hart zou zijn, kan dat gezien worden met een inspanningstest. Maar dan weet je in ieder geval zeker of het je hart is ja of nee. Als het niet je hart is hoef je je daar in ieder geval geen zorgen meer over te maken.

Reageren
Reageer op: Stress of hartprobleem?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.