- frin25 oktober 2013 om 15:10
Dag,
al meer dan 10 jaren neem ik simvastatine voor mijn cholesterol te doen dalen
sedertdien heb ik (nu 49 jaar) echter veel last van concentratiestoornissen, geheugen en vooral weinig of geen libido
de arts heeft een bloedanalyse gemaakt van de omega vetketens, hieruit bleek dat bij Omega 3 de DHA volledig nul is – laat nu juist dit sterk de eerder genoemde symptomen gevenik heb beiden nodig, maar breekt de simvastatine de ’s nachts (door de lever) aangemaakte DHA niet af ?
– niets op internet te vinden
– apothekers kunnen enkel zeggen “da’s een goeie vraag”
– mijn arts weet daar ook niets over (omega 3 is geen geneesmiddel, simvastatine wel zegt hij)
– de pharma-ondernemingen zeggen dat ze hier niet willen op antwoordenni makkelijk en toch belangrijk
2 reactiesReagerenflowstyle7 november 2013 om 16:32Beste,
ik heb ook even gegoogled maar ik kan het idd ook niet vinden. De meeste informatie vond ik in ieder geval op simvastatine . net
Is het niet mogelijk extra omega in te nemen, zodat dit pijl weer iets omhoog kan?
ReagerenTandor17 november 2013 om 20:03Docosahexaeenzuur komt vooral voor in vette zeevis, zoals Europese zalm en Atlantische haring. De voornaamste voedingsbron van DHA is dan ook visolie. De DHA in vis is meestal afkomstig van heterotrofe micro-algen en komt via de voedselketen in de vis terecht. DHA wordt commercieel eveneens bereid uit dergelijke micro-algen. De meeste dieren, en ook de mens, maken zelf slechts zeer weinig DHA aan (uit alfa-linoleenzuur via eicosapentaeenzuur), zodat we DHA in de praktijk kunnen beschouwen als een essentieel nutriënt.
Supplementering van DHA zou het risico op hart- en vaatziekten kunnen verkleinen door verlaging van het triglycerideniveau in het bloed.Simvastatine, is een cholesterolverlagend middel, dat pas werkzaam wordt na omzetting in actieve metabolieten. De voornaamste metaboliet is de actieve bèta-hydroxyverbinding. Dit is een specifieke remmer van hydroxymethylglutarylco-enzym A-(HMG-CoA-)reductase, een enzym dat een essentiële rol speelt bij de biosynthese van cholesterol. Remming van deze synthese heeft onder andere toename van het aantal LDL-receptoren in de lever tot gevolg; dit resulteert in verlaging van de LDL-cholesterolplasmaspiegel. Het verlaagt daarnaast het VLDL-cholesterol en de triglyceriden en verhoogt enigszins het HDL-cholesterol in het plasma.
Simvastatine heeft voor zover mij bekend geen werking op de Omega 3 vetzuren.
Ik zie dan ook geen reden waarom supplementering van Omega 3 nadelig of schadelijk zou zijn.
Reageren