- George7 januari 2009 om 11:10
Ik gebruik al lange tijd Liptitor en mij word nu gevraagd over te stappen op simvastatine.
Ik zie het nut niet direct, behalve het prijsverschil, maar daar heb ik als consument weinig mee te maken. Ik gewoon het beste medicijn.
Wat vinden jullie? Is er verschil tussen deze twee medicijnen?
6 reactiesReagerenThea7 januari 2009 om 11:23Ik gebruik nu ruim 3 mand simvastitine. Mijn cholesterol is enorm gedaald.Heb nauwelijks bijverschijnselen…alleen soms kramp in mijn tenen, of voeten.
Reageren
Jouw medicatie ken ik niet, ik kan niet vergelijken.Marc7 januari 2009 om 12:14Lipitor is de goedkope variant waar geen patent op zit. De meeste patiënten hebben voldoende aan het goedkope simvastatine volgens het Nederlands Huisartsen Genootschap. Enkelen krijgen de dure pillen alleen bij een sterk verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Studies tonen aan dat dure cholesterolverlagers geen beter resultaat leveren dan simvastatine.
ReagerenRon15 maart 2009 om 17:19Lipitor daar zit JUIST wel nog patent op vandaar dat het nu nog zo duur is alleen Pfifer mag het alleen nog maken , over een paar jaar mogen ook andere het maken en zal JUIT de prijs zakken!!
Reageren
Het vreemde is wel dat JUIST voor aanstaande artsen lipitor voor schrijven dat zal toch niet voor niets zijn.Rick15 maart 2009 om 17:51Het klopt wat Ron heeft geschreven Simvastine was voor 2003 OOK heel duur maar toen het OCTROI(patent is weer net iets anders) er af ging mochten ook andere dit medicijn maken.
Reageren
Lipitor komt stroks ook zonder octroi en dan word het goedkoper.
Je kan het net zo zien als vroeger valium naam mag ALLEEN gebruikt worden door Roche, nu hebben ze geen octroi maar en mogenandere fabrieken het ook maken maar NIET onder de naam VALIUM maar DIAZEPAM en toen alleen roche ze mocht maken waren ze nog heel duur nu andere deze pillen met de zelfde stof maar een andere naam na mogen maken zijn ze stukken goedkoper als toen ALLEEN Roche de octroi had.Jenny15 maart 2009 om 18:42“Tegenwoordig is het zo dat veel financiers in de gezondheidszorg, waaronder overheden en
zorgverzekeraars, patiënten die goed zijn ingesteld op een therapie, uit kostenoverwegingen
toch aanmoedigen om te switchen naar een andere statine-behandeling”“Veel artsen veranderen de medicatie van patiënten naar de goedkopere, generieke cholesterolverlagende geneesmiddelen
Reageren
omdat ziektekostenverzekeraars in de Verenigde Staten en overheden in Europa onder druk
staan om de kosten omlaag te brengen. We moeten iets voorzichtiger zijn met dit switchgedrag.
Het is niet in het belang van patiënten om een universeel beleid te voeren waarbij de medicatie
wordt omgezet naar goedkopere statines. Er moet onderscheid gemaakt worden tussen
patiënten die voordeel hebben van de generieke statines en de hoog risico patiënten die een
meer agressieve behandeling nodig hebben”.flowstyle27 maart 2013 om 13:01Er zijn veel mensen die erg tevreden zijn over simvastatine, maar dit geld ook voor Lipitor.
Mijn moeder gebruikt simvastatine en is er erg tevreden over. U kunt er veel informatie over vinden op bijvoorbeeld www(.)simvastatine(.)net.
In mijn optiek zou ik gewoon gebruiken waar u zelf het beste bij voelt. Het kan zijn dat simvastatine of Lipitor bijwerkingen kan geven alleen dat verschilt per patiënt. Op simvastatine(.)net staan alle mogelijke bijwerkingen duidelijk vermeld.
Reageren