- Anna2 september 2026 om 10:22
heb al lange tijd snel hartritme niet altijd maar dan een maanden niet en dan 1 of 2 dagen weer wel.
Als ik zo’n aanval heb komt paniek en angst naar boven en krijg ik koud zweet.
Heb ik maart een slaaponderzoek gehad voor apneu, niets uitgekomen, maar heb geslapen met een watchpat en die heeft ook het hartritme geregistreerd maar niets uitgekomen.Alle spieren zitten altijd vast, kan niet ontspannen, ben gejaagd en gestresst. bloeddruk is met medicijnen altijd goed. Cholesterol is met medicijnen dan goed en dan verhoogd.
Ik maak me heel veel zorgen.
Wat kan dit alles zijn?3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
2 september 2026 om 17:45Er loopt een zenuw vanuit de hersenen, die ook het hart en het tempo van het hart beinvloedt: de nervus vagus. Bij schrik, (fysieke en psychische) stress , paniek kan het hart dus direct opgejaagd raken. Dat hoeft dus helemaal niet te betekenen dat je het “aan het hart hebt”!
Reageren
Natuurlijk moet je ook wel een lichamelijke (hartziekte-) oorzaak uitsluiten of een ontregeling van je schildklier bv.Anna2 september 2026 om 19:46Dankjewel voor het antwoord. Schildklier is goed en verder geen bijzonderheden. In maart uitgebreid bloedonderzoek gehad niets uitgekomen en de watchpat gaf in maart vlgs de longarts geen ritmestoornis aan. Een rustige hartslag
ReagerenAnna2 september 2026 om 19:56Dank u voor t antwoord. In maart uitgebreid bloedonderzoek gehad niets uitgekomen
Reageren
Volgens de longarts die de watchpat heeft beoordeeld ook geen ritmestoornis dus misschien dan toch stress uitingen?