- Mei 202612 mei 2026 om 21:52
Ik ben een vrouw van 54, heb 2 kinderen en heb tijdens de 1e bevalling een veel te hoge bloeddruk gehad. Nu in de overgang heb ik al een aantal jaren last van een zeurende pijn tussen de schouderbladen. Het is niet erg en de pijn is niet heel belastend. Het is geen blessure oid. Voor de zekerheid heeft de huisarts na wat testjes te hebben gedaan mij toch doorverwezen ( 2 jaar geleden ) naar het ziekenhuis waar ik een fietstest moest doen en alles was in orde, maar ik sportte toen best regelmatig en had dus wel een goede conditie ondanks mijn klachten van moeheid. En 1 jaar later nog een keer naar de gynaecoloog in het ziekenhuis waar ik naast een flinke rekening uiteindelijk m.n tips heb gekregen om ev. hormoontherapie te proberen terwijl ik eigenlijk wil weten wat het nu kan zijn. Daarbij soms voel ik me regematig licht misselijk ( maag ) en ben ondertussen gestopt met hardlopen omdat het niet goed meer voelde ( ivm moeheid ) . Ook heb ik af en toe een soort ondefinieerbaar “koud gevoel” ? rond het hart, en keelpijn. Dan weet ik dan niet waar het begint en of het een de oorzaak kan zijn of de ander. Kortom, ik ga maar door en doe er verder niets mee in de hoop dat het allemaal wel meevalt en iig niet erger wordt. Maar doe ik er wel goed aan of loop ik wel degelijk risico ?
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
13 mei 2026 om 21:11Als je twijfels hebt of je (toch..) een hartkwaal hebt moet je misschien eens het boek van de cardioloog Janneke Wittekoek “Het vrouwenhart” (2023) gaan lezen. Misschien dat je je er in herkent!
Reageren