Zoeken Vraag het forum

Wakker worden met hartoverslagen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Helena

Hallo,

Sinds begin Januari wordt ik s’ nachts af en toe wakker met hartoverslagen. Ik heb het dan ook heel erg warm. Je kunt het ook duidelijk zien op mn watch. Ik ben begonnen met Metoprolol in Januari. De huisarts zegt dat het spanning is. Er is een ecg in de praktijk gemaakt en die was goed (alleen had ik het op dat moment ook niet tijdens de ecg). Ik vind dit zeer beangstigend en ik kan het dan ook niet rustig houden in mijn hoofd. Ik meet vaak mijn bloeddruk als ik er last van heb en die is sinds het gebruik van Metoprolol prachtig (125/75) Ik ben een jonge moeder en ik wil wel oud worden. Ik heb overgewicht en licht verhoogd cholesterol, zwangerschapsdiabetes gehad, huisarts ziet geen risico’s. Toch ben ik uren in de weer als ik er last van heb en heel bang. Zouden deze overslagen ernstig zijn?

2 reacties
    Reageren
    Helena

Nog wat extra info: ik heb eerst cyress gekregen waar ik heel heftig op reageerde. Daar ben ik na een week mee gestopt. Metoprolol gebruik ik nu 6 weken en inmiddels is dosering gehalveerd naar 25 mg. Ook hier veel bijwerkingen van. Diarree en veel maagklachten. Ook met een omeprazol. Ik voel mijn hart ook heel erg bonzen de hele dag. De hartoverslagen voel ik ook te pas en te onpas gedurende de dag. Wat zou ik hieraan kunnen doen?

Reageren
    barth

Hoi Helena,

Je vraagt of de overslagen ernstig zijn.
    Overslagen kunnen mischien beangstigend zijn., maar zijn over het algemeen onschuldig van aard. Ze beschadigen je hart niet, en je kunt er ook oud mee worden.
    Dat wat als hartoverslagen voelt zijn z.gn. “Extrasystolen”. Ik heb er zelf vaak een heleboel per dag, en dat wordt (ook al voel ik ze niet altijd) al meer dan een halve eeuw steeds vastgesteld bij elk onderzoek, en ik ben er inmiddels 74 jaar mee geworden. Als het je angstig gaat maken zal je ze door de angst en spanning en de niet rustige ademhaling juist krijgen. Dus het is beter om er lakoniek mee om te gaan. Met de huisarrts erover praten is ook goed, maar je schrijft dat het hartfilmpje (de ECG die daar gemaakt is) goed was. Dat is een aanwijzing dat er naast het ervaren van de overslagen niet nog iets anders met je hart aan de hand is. Ik hoop dat dat je heeft kunnen geruststellen.

Groet.

Reageren
Reageer op: Wakker worden met hartoverslagen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.