Zoeken Vraag het forum

Hartslag laag in rust

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Rabol

Hallo. Mijn hartslag is vaak, wanneer ik rustig op de bank zit, onder de 60 spm. Vaak rond de 55 spm maar ook regelmatig 53. Is dit normaal of moet ik hier wat mee?

7 reacties
    Reageren
    barth

Beste Rabol,

Een hartslag tussen de 55 en de 50 slagen per minuut vind ik niet laag. Vooral niet bij rust.
    Ik vind het eigenlijk heel normaal bij rust.

groet

Reageren
    Rabol

Ik maak me er wel een beetje zorgen over. Ik had begrepen dat hartslag in rust tussen de 60 en 100 spm is. Daar kom ik dan toch heel regelmatig onder ?

Reageren
    Rabol

Ik maak me er wel een beetje zorgen over. Ik had begrepen dat een gezonde hartslag in rust tussen de 60 en 100 spm is. Daar kom ik dan toch heel regelmatig onder ?

Reageren
    barth

hi Rabol.

Je kan natuurlijk ook aan je huisarts vragen of het kwaad kan, maar persoonlijk zou ik het pas vragen als de hartslag regelmatig onder de 50 spm daalt, en dan kan je het het best benoemen als je gehele gezondheid ter sprake komt.

Bij mij varieert mijn hartslag tussen de 100 en de 40 spm. In rust daalde mijn hartslag regelmatig onder de 50 en af en toe onder de 45 spm.
    Dat was voor mij vaak een reden om het aan de huisarts te melden dat de hartslag in rust regelmatig onder de 50 spm was.
    en soms hoefde ik het niet eens te melden omdat het met hartslagregistratie al gezien was.
    Van belang is dan hoe je algemene conditie is en of de lage hartslag b.v. gepaard gaat met duizeligheid.

Goedgetrainde sporters kunnen soms een heel lage hartslag hebben, maar ook bij mensen die niet veel aan sport doen kan een lage hartslag normaal zijn. Het is geen probleem als de conditie goed is, en als de conditie niet goed is, moet naar de algehele gezondheid gekeken worden, en de hartslag is dan een aspect tussen andere aanwijzingen. Er is ook medicatie die je hartslag kan vertragen, en het kan dan een contra-indicatie zijn als je hartslag van nature al laag is.

groet.

Reageren
    Alias

Mijn hartslag varieert in rust ook tussen de 55 en 40. De cardioloog maakte zich daar niet druk om.

Reageren
    Rabol

Dank voor jullie reactie.

Reageren
    Elizabeth

Mijne ook was bang

Reageren
Reageer op: Hartslag laag in rust
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.