Zoeken Vraag het forum

Ijzer hoger, ferritine normaal

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Dj

Hb iets verhoogd , ijzer 190, mag 175 zijn. Ferritine 240, mag 400 zijn. Hoe komt dat ijzer verhoogd is maar ferritine niet en kan dit kwaad?

11 reacties
    Reageren
    DJ

HB is 16.9 g/dl (afkap 16.5) maar dit mag 11 mmol/l zijn.

Als ik dit omreken kom ik niet aan 11, welke dien ik dan te volgen?

En is die kleine verhoging een probleem?

Reageren
    John (moderator)

16,9 g/dl komen overeen met 10,4 mmol/l
    De referentie waarde in Nederland voor mannen tussen de 8,5 en 11 millimolen per liter en bij vrouwen tussen de 7,5 en 10 millimolen per liter Als je dus een vrouw bent is het een hele kleine verhoging en die is niet erg. Voor het overige met je de uitslagen met je arts bespreken

Reageren
    DJ

Ben een man.

Volgens huisarts alles OK, maar dat zegt hij altijd.

Cholesterol 233 maar is ook super zegt hij.

Reageren
    DJ

Ik lees net: 5mmol/l tot 6,5 = Licht verhoogd

Als ik 233mg/dl omreken kom ik aan 5.9 mmol/l, wat dus idd goed is.

Waarom ligt de norm dan op kleiner dan 190 mg/dl?

Reageren
    John (moderator)

Waarom de normen zo zijn kan ik je helaas ook niet zeggen. Het zijn referentiekaders

Reageren
    DJ

Nee, het rare is dat de referenties anders zijn in mg/dl dan in mmol/l. Leg dat eens uit. En is 233 mg/dl dan slecht?

Reageren
    John (moderator)

Cholesterol bestaat uit meerdere waarden. Dus allen maar van totaal cholesterol is daar ook niet veel over te zeggen.
    De maateenheden die je opgeeft worden vooral in België gebruikt. De waarden die ik geef in Nederland. En daar kan dus verschil in zitten.
    Dus de referentiewaarden in België kunnen verschillen met die in Nederland.

Reageren
    dj

Van dat ijzer kan je niks zeggen?

Reageren
    John (moderator)

Daar kan ik zo idd niets over zeggen

Reageren
    dj

blijkbaar kan ijzer 35% schommelen op 24u.

Maar waarom meten ze dan het ijzer? Transferrine en Ferritine zijn toch een veel betere marker?

Kan mijn ijzer verhoogd zijn door voeding? Ik heb de 2 dagen voor onderzoek brocolli gegeten en dat is heel ijzerrijk.

Reageren
    John (moderator)

Een teveel aan ijzer krijg je doorgaans niet door voedsel.
    “Maar waarom meten ze dan het ijzer? Transferrine en Ferritine zijn toch een veel betere marker?” Die vraag kan ik ook niet beantwoorden dat is een vraag voor degene die het heeft aangevraagd

Reageren
Reageer op: Ijzer hoger, ferritine normaal
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.