Goedenavond,
Ik heb een bloedruk meter van medisana welke ik om mijn bovenarm doe.
Ik vraag mij af hoe het kan dat mijn 1e bloeddruk meting altijd hoger is. (145/79) Dan wacht ik even 1 a 2 minuten en doe ik nog een meting. Dan is die 125/78. Dan wacht ik weer 2 minuten en dan blijft de bloeddruk rond de 127/79 en komt dus niet meer in de buurt van eerste meting.
Waar moet ik nu van uit gaan? Ik had gelezen van het gemiddelde. Maar wel apart dat de eerste meting altijd een stuk hoger is.
Dat is een stress bloeddruk. Het idee dat je gaat meten en je afvraagt wat er dan uit gaat komen zorgt ervoor dat je bloedduk stijgt.
Dank voor je reactie. Is dat dan onbewust? Ik heb niet het idee dat ik mij erom stress. Dus ik kan uitgaan van de lagere bloeddruk als feitelijke meting?
Alvast bedankt
Klopt dat vaak de eerste meting veel hoger is. En dat komt dan omdat je te kort ervoor actief bent geweest. Niet lang genoeg rust hebt genomen als je de meting begint. Die eerste te hoge meting moet je dan negeren. Dat is een outlier.
Als je daarna een reeks opvolgende metingen telkens met een paar minuten (liever 3 minuten dan 2 minuten) tussenpose waarin je stil zit en niets doet, (ook niet op je telefoon kijkt), dan is het gemiddelde van die metingen een veel betrouwbare meting.
Ik heb zelf voordat ik (ook met behulp van medicatie) mijn bloeddruk omlaag heb gekregen, ook thuis mijn bloeddruk gemeten, met een eigen Omrom meter die ik bij de huisarts heb laten controleren.
Ik had daarvoor regelmatig periodes met hoge bloeddruk waar de huisarts van geschrokken was. Bovendruk boven de 190 (tot 225) en onderdruk boven de 100 (tot 121). Ik gebruik nu dus medicatie tegen hoge bloeddruk.
Dat is idd onbewust. De lagere is de juiste meting
Bij mij was de huisarts (of eigenlijk een praktijkondersteuner die bij mij op bezoek was, geschrokken van haar eigen meting. (208/119)
Ik werd toen de volgende dag opgebeld om op de huisartsenpraktijk nog een keer een halfuurs meting te doen. Het gemiddelde daarvan was een stuk lager, maar nog steeds veel te hoog. (Hoger dan 160 bovendruk, en bij opvolgende keren vaak hoger dan 175)
Daarvoor was ik me nooit zo bewust geweest van mijn bloeddruk.