- Ikke3629 augustus 2023 om 16:39
Beste,
kortademigheid en snel buiten adem zijn, zijn symptomen van hartfalen.
Nu is het zo dat bij mij allemaal begon ruim 2 jaar geleden bij trap lopen. Eenmaal boven aan de trap moest ik soms echt even gaan zitten. Ik was kortademig en voelde me ook niet goed worden in mijn benen en lichaam. Daarna heb ik het weer maanden niet en kan ik gewoon de trap oprennen zonder klachten. Ik heb deze klachten dus niet altijd maar eens per maand ofzo en soms zelfs maanden niet.Ik had het ook toen ik in de tuin zand uit de grand aan het scheppen was. Na 1 minuut flink scheppen moest ik echt even gaan zitten. Dan is het ook snel weer over hoor. Ook is mijn bloeddruk momenteel best laag. tussen 100/62 en 110/70 ongeveer.Moet ik me zorgen maken om hartfalen of zijn de klachten ( kortademigheid etc ) er dan vrijwel altijd en kan er geen maanden tussen zitten? Tevens heb ik chronische hyperventilatie.
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
29 augustus 2023 om 16:41Dat heeft toch eerder te maken met je chronische hyperventilatie en niet met hartfalen
Reagerenikke3629 augustus 2023 om 16:48Beste John,
bedankt voor je antwoord.
Dus bij hartfalen kunnen de klachten niet verdwijnen of minder worden en dan weer terugkomen na een tijd?
ReagerenJohn (moderator)
29 augustus 2023 om 18:06klopt helemaal
ReagerenIkke3631 augustus 2023 om 11:51Beste John,
Ik heb nog een vraag.
ongeveer 2 jaar geleden kreeg ik voor het eerst een vreemd gevoel moidden in mijn borst. Niet echt pijn maar een heel beangstigend gevoel dat ongeveer 5 a 10 seconden aanhield. Daarna heb ik het nog welleens gehad. Misschien 10x in 2 jaar tijd. Ik heb dat afgelopen 3 weken wel 3x gehad en daarvoor bijna een jaar niet. Kan dit iets te maken hebben met het hart of treed het dan veel vaker op?
ReagerenJohn (moderator)
31 augustus 2023 om 15:02Je zou verwachten dat het dan vaker zou optreden.
Het zal toch zoals ik al eerder schreef te maken hebben met je chronische hyperventilatie en angst/spanningen
Reageren