Extrasystolen

  • #1

    Beste,

    Graag zou ik wat advies krijgen. Ik ben een vrouw van 24. Ik heb mijn hele leven al sporadisch last van extra systolen. Zowel pvc als pac. Hier heb ik nooit echt aandacht aan besteed tot voorkort. Ik kwam uit een enorm stressvolle periode en toen ik vakantie had kreeg ik ineens last van een extreem hoge hartslag en veel extra systolen. De klachten waren zo erg dat ik niet meer sliep waardoor de hartklachten nog meer toenamen. Ik ben door de cardioloog werkelijk helemaal door de molen gehaald, ik heb een fietstest gehad, een holter van 24 uur, een hart echo en een ct scan. Het hart is structureel normaal maar ik heb wel honderden overslagen per dag. Medicijnen hoefde ik van de cardioloog niet te gebruiken. Ik heb een tijdje metoprolol gebruikt maar hier werd ik te duizelig van dus toen gestopt. Gedurende de onderzoeken heb ik een angst en paniek stoornis ontwikkeld. Ik heb daarvoor hulp gezocht bij een psychiater en ben vrijwillig een tijdje opgenomen om met de klachten te leren omgaan.

    Inmiddels ben ik alweer een tijd uit het ziekenhuis en gaat het met de angst en stress vele malen beter. Ik gebruik nu ongeveer 7 weken sertraline. Helaas geeft ook dit medicijn erg veel klachten. Ik heb een verhoogde bloedings neiging ontwikkeld waardoor de psychiater overweegt me te laten stoppen. Wat opmerkelijk is, is dat ik sinds dit middel soms een trage hartslag heb van 50, opgemerkt in het ziekenhuis. Voorheen kwam de hartslag niet onder de 60. Daarnaast heb ik runs van PVCs sinds het gebruik van dit middel. Ze komen bij wandelen en rust en in veel grotere aantallen.

    De laatste week gaat het nog slechter. Ik ben niet meer zo angstig maar fysiek gaat het niet goed. Voorheen kon ik wandelen goed volhouden maar dat is verleden tijd. Ik heb soms zoveel extra systolen dat ik wat licht of duizelig word. Sinds de start van de setraline heb ik ook veel buikpijn en last van obstipatie. De huisarts dacht dat ik door de volle buik misschien wel hoog in de borst ademhaal en dat dit duizeligheid tot gevolg heeft evenals extra systolen. De cardioloog gaf al aan dat mijn hart door alle adrenaline van de afgelopen tijd snel geïrriteerd raakt en maag darm klachten kunnen dit ook uitlokken.

    Ik weet echter niet meer wat ik moet doen. Sinds de sertraline ben ik beduidend minder angstig maar ik ervaar wel heel veel fysieke bijwerkingen. Daarnaast kreeg ik ook een vage waarschuwing in het ziekenhuis dat anti depressiva ritme stoornissen kan uitlokken of verergeren. Kan ik beter stoppen met dit middel in overleg? De huisarts weet het niet zo goed meer, afgezien van mogelijke darmklachten en een uitwerking op het hart. Ik vroeg me ook af of veel pvc uiteindelijk het hart kunnen aantasten als ze in deze aantallen (paar honderd tot paar duizend per dag) blijven komen. Zijn er natuurlijkere manieren die ik kan proberen om van deze extra slagen af te komen? Het viel de huisarts en cardioloog op dat ik voornamelijk de pvc voel en niet de pacs. Ik voel alleen bij de pvc een harde klap in de borst of het gevoel alsof ik moet hikken als ze in runs komen.

    Ik hoor het graag.

    Caitlin

    Reageer
    #2

    Moeilijk om daar zo advies over te geven, maar ik zou er toch serieus over nadenken om ermee te toppen als het zoveel ongewenste klachten geeft. Misschien overstappen op een ander middel

    Reageer
Reageer op: Extrasystolen
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief