Zoeken Vraag het forum

Is dit aderverkalking?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Janiek

Hallo mensen,

Ik ben sinds een jaar bezig met hormoon therapie ivm een verleden met anabolen. Verder heb ik niet altijd erg gezond geleefd mbt tot roken / festival drugs. Echter ben ik de laatste tijd hier erg rustig in.

Nu heb ik de laatste tijd last van onderstaande klachten, en maak ik mezelf behoorlijk zorgen.

– pijn in benen af en toe, vermoeid / brandend gevoel.
    – langzaam genezende wondjes voet en scheenbeen.
    – spataderen
    – wazig zicht ( af en toe )
    – onrustig / misselijk ( af en toe )

Ik merk dat wanneer ik ongezonder eet of een erg vette maaltijd naar binnen werk, dit m’n klachten verergert.

Ik ben enkel slechts pas 25 jaar. Is dit überhaupt mogelijk dat dit aderverkalking is? Ik heb recent een full body scan gedaan waaronder dus van de halsvaten en hierop was niks te zien. Echter ervaar ik hier natuurlijk ook geen symptomen van.

Verder word ik de laatste tijd steeds smaller, en als ik m’n benen train zijn ze een uur daarna zo verzuurd dat ik er bijna door heen val.

Graag hoor ik jullie kijk hier op.

Bij voorbaat dank!

Zie op de foto ook verkleuring van de armen toen ik foto maakte

17 reacties
    Reageren
    Janiek

Vergeten te vermelden.

Pijn is ook aanwezig in handen en armen, wel met mindere maten.

Reageren
    John (moderator)

Met aderverkalking zal dat beslist niets te maken hebben. De hormoontherapie zou eventueel wel een oorzaak kunnen zijn. Dus bespreek dat met je behandelend arts

Reageren
    Janiek

Heb dit al met de endicrinoloog besproken, en die zegt dat dit letterlijk los staat van de therapie. Kunnen geen bijwerkingen o.i.d. zijn. Heb soms ook echt t gevoel alsof ik m’n bloed voel stromen gewoon, echt heel naar..

Reageren
    John (moderator)

Welke middelen krijg je op dit moment?

Reageren
    Janiek

Sustanon 150mg per week. Maar heb in het verleden ook exemestane en clomifeen gekregen.

Reageren
    John (moderator)

Dit zijn de mogelijke bijwerkingen van de Sustanon
    Volgens mij staan je klachten er toch wel tussen
    ï‚· jeuk
    ï‚· acne
    ï‚· haaruitval
    ï‚· verhoogde talgafscheiding
    ï‚· misselijkheid
    ï‚· veranderingen in de resultaten van leverfunctieonderzoeken
    ï‚· daling van de hoeveelheid cholesterol en triglyceriden in het bloed
    ï‚· depressie (neerslachtigheid), zenuwachtigheid, stemmingsveranderingen
    ï‚· spierpijn
    ï‚· vochtophoping in de weefsels, vaak gekenmerkt door zwelling van de enkels of voeten (oedeem)
    ï‚· hoge bloeddruk (hypertensie)
    ï‚· meer of minder zin om te vrijen
    ï‚· ongewoon langdurige, pijnlijke erecties
    ï‚· stoornissen in de vorming van zaadcellen
    ï‚· het krijgen van vrouwelijke kenmerken, zoals bijvoorbeeld borstvorming
    ï‚· groei van de prostaat tot een voor uw leeftijd normale grootte
    ï‚· toename van PSA in uw bloed (een stof die samenhangt met prostaatkanker)
    ï‚· versnelde groei van een nog niet ontdekte prostaatkanker die al in aanleg aanwezig is

Reageren
    Janiek

Nee niet perse,

Zie nergens iets staan van de pijn in de benen en armen, spierzwakte, slecht genezende wondjes, wazig zicht.

Ik ben er ook van overtuigd dat het geen bijwerkingen zijn van desbetreffende medicatie.

Ik weet dat oestrogeen een beschermende rol speelt tegen cardiovasculaire ziektes, echter heb ik deze wel verlaagd dmv exemestane. Toen zijn m’n klachten dan ook begonnen.

Reageren
    John (moderator)

Dan zou het toch een hormonale kwestie moeten zijn…
    Ik had het wellicht iets meer moeten toelichten.
    Misselijkheid en spierpijnen staan er tussen, maar ook hoge bloeddruk. Daardoor kun je wazig gaan zien. En als dan je afweersysteem ook wat zwakker is kan het dus zijn dat wondjes minder snel of goed genezen.

Reageren
    Janiek

Het voelt dus niet per definitie als spierpijnen, meer branderig/vermoeid gevoel. M’n bloeddruk is momenteel op normale waarden, mijn cholesterol ook toen ik hem paar maanden terug heb geprikt.

Het feit dat ik letterlijk door m’n benen zak na het sporten doet mij denken aan een probleem van de bloedtoevoer naar de spieren, vooral ook als ik spiermassa afbreek ipv opbouw ondanks dat m’n testosteron waarde normaal zijn.

Eigenlijk weet ik bijna zeker dat het iets met m’n bloedvaten te maken heeft, heb soms ook als ik er erg last van heb na een vette maaltijd of ongezonde dag dat ik er duizelig en concentratieproblemdn gecombineerd met slecht zicht heb. Wanneer ik ‘s avonds probeer te slapen gaat dit soms gepaard met spiertrekkingen ( lichtelijke afknijpend bloedvat dan eventueel? )

Alleen was mijn vraag of het überhaupt mogelijk is zo jong aderverkalking te ontwikkelen. Ongeacht ik geen overgewicht heb, en m’n bloeddruk redelijk op pijl is.

Reageren
    Janiek

heb trouwens ook regelmatig tot vaak last van kouden handen en ‘s avonds in bed ook voeten. Dit doet me nog meer denken dat het een doorbloedings probleem is

Reageren
    John (moderator)

Het is zeer onwaarschijnlijk dat dit aderverkalking is. Daar ben je dan idd te jong voor

Reageren
    John (moderator)

Bespreek het dan met je huisarts en vraag om een vaatonderzoek

Reageren
    Janiek

Maar u bent het met me eens dat het wel lijkt op een probleem met de doorbloeding neem ik aan toch?

zouden hier ook andere ( mindere ernstige ) alternatieven dan aderverkalking tegenover staan ?

Reageren
    John (moderator)

Heb je veel stress/spannignen/angsten?

Reageren
Reageer op: Is dit aderverkalking?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Acne bij baby’s: wat kun je doen?

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.