Zoeken Vraag het forum

Afwijkende leverwaardes

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Evievie

Na een heftige netelroos aanval heb ik vandaag mijn bloeduitslagen binnen gekregen. En er zijn een paar afwijkende leverwaardes: ik ben een vrouw van 39, rook en drink niet. 4 jaar geleden is wel mijn galblaas verwijderd ivm galstenen. Heb wel wat overgewicht (BMI 30,5) de uitslagen waren als volgt: AF 93, ASAT 23, LD 159, GGT 46, ALAT 35. Ik begreep dat voornamelijk de GGT verhoogd was. Gezien het feit dat ik nauwelijks (1 glas per maand) alcohol drink, snap ik niet hoe deze verhoogd kan zijn. Iemand een verklaring op basis van bovenstaande gegevens?

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Dat de GGT verhoogd is, kan door de verwijderde galblaas komen. Of bijvoorbeeld door medicijngebruik

Reageren
    Catootje

Lijkt me fors overgewicht. Dan zou je de insulineresistentie moeten aanpakken middels evenwichtige voeding en bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren die helpen je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en de insulinegevoeligheid helpen te verbeteren. Het beste zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment.

Bij netelroos kan je voeding ook een rol spelen, zoals histaminerijke voedingsmiddelen. En er spelen tekorten aan diverse voedingsstoffen een rol. Bloedonderzoek zegt alleen niet al teveel over tekorten.

Reageren
Reageer op: Afwijkende leverwaardes
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.