Zoeken Vraag het forum

Trage hartslag

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Luuk

Ik hen sinds enkele dagen metoprolol 25mg retard.
    Twee keer genomen en vannochtend een halve.
    Mijn cardioloog kwam er mee omdat ik toch aardig veel hartoverslagen heb, en dat ook duidelijk te zien was op de holter.
    Nu heb ik al aardig last van hyperventilatieklachten, en lijkt alleen maar erger te worden door dit middel (denk ik)
    Hartslag in rust en bij inspanning ook stuk lager dan normaal, terwijl mijn hartslag normaal gesproken rond normaal zit, en bij spanning verkeerd ademen natuurlijk iets hoger, maar dat is niet het probleem..
    Het zijn echt die vervelende extrasystolen die me opbreken, en ga er automatisch al anders van ademen als ik ze weer merk.. kip of het ei verhaal..
    Heb sws al langere tijd een verstoorde ademhaling.
    Iemand tips?

John (moderator)

Hert middel zal het niet erger maken. Het is de hyperventilatie en de angst die het erger maakt. Je schrijft zelf: het zijn echt die vervelende extrasystolen die me opbreken, en ga er automatisch al anders van ademen als ik ze weer merk. Je raakt dus lichtelijk in paniek als je e voelt en gaat hyperventileren. Gevolg: nog meer ” overslagen”

Je moet iets aan de angsten doen en het hyperventileren

Reageren
    John (moderator)
    Alias

Ik gebruik metrapolol voor tachycardie met amlodipine tegen hoge bloeddruk . Mijn hartslag is in rust de laatste tijd 40 en gaat er nu zelfs onder. Ik heb eerst mijn tabl van 50 mgr gehalveerd gedrurende twee weken maar zakte toen evengoed in rust naar 35 hartslag. Nu maar even gestopt in overleg met de huisarts . Mijn bloeddruk gaat nu wel omhoog weer. Wat nu te doen

Reageren
    Suus

Koppel het terug naar je huisarts, zodat wat je huir schrijft, ook in je dossier komt te staan.

Reageren
    John (moderator)

Je hebt dit dus teruggekoppeld naar je huisarts en aan de hand daarvan is besloten om de medicatie maar te stoppen. Heeft de huisarts verder geen vervolgstappen aangegeven?

Reageren
    Suus

Ik doelde met terugkoppelen ook op de situatie van nu, de reactie op het stoppen met de medicatie, het stikgen van de bloeddruk.
    Als je dit niet bij de huisarts aangeeft, kan deze er ook niet op anticiperen of er een aantekening van maken.

Reageren
    Maria

Ik gebruik Metoprololsuccinaat 25mg al 5 jaar maar hartslag is wel erg laag tegenwoordig.
    43 was het laagst .
    Heb al met huisarts besproken. Zij had overlegd met cardioloog en die had gezegd stoppen.
    Als ik weer klachten krijg moet ik metoprolol de kort werkende proberen .
    Mijn klachten zijn hartoverslagen , hartkloppingen ,en heel trage hartslag .

Reageren
    barth

In de bijsluiter van bètablokkers (zoals ook metoprolol) staat o.a. dat het middel niet gebruikt mag worden bij ernstig vertraagde hartslag. (bradycardie).

Die bètablokkers vertragen je hartslag en als er al van nature een traag hartritme is. is het nog meer vertragen géén goed idee.

Het middel mag ook niet gebruikt worden als iemand lijdt aan longaandoeningen zoals astma of luchtwegaandoeningen, (of luchtwegverwijderaars als medicatie gebruikt.)

Er staat uiteraard nog meer in de bijsluiter over contra-indicaties en bijwerkingen. Maar dit waren voor mij al twee van de redenen waarom ik geen bètablokkers wilde voor mijn hartritmestoornis.

Reageren
    barth

correctie:
    “luchtwegverwijders” (niet “-verwijderaars”) 😉

Reageren
Reageer op: Trage hartslag
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.