Zoeken Vraag het forum

Ecg criteria

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

hallo,

kunnen intervals vals zijn gemetrn door de ecg? Had namelijk een keer qrs interval van 130ms cardioloog in het buitenland toevallig had niks daarover gezegt wel echo gedaan zei dat ecg goed was met die 130 ms wrs terwijl dit als eigenlijke wijde qrs is ben hier naar de arts geweest had gesegt dat ik me daar niet van moest aan trekken en dat dat niet altijd klopt ik wil namelijk niet met een gevaarlijk ritme stoornis rodnlopen en dood neervallen hebben ze iets over het hoofd gezien help aub!

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

De QT-tijd geeft aan hoe lang het duurt tot de ventrikels zijn gerepolariseerd en dus weer klaar zijn voor een nieuwe hartslag. De normaalwaarde voor de gecorrigeerde QT-tijd (QTc) is korter dan 450 ms voor mannen en korter dan 460 ms voor vrouwen.  Met 130 ms hoef je je daar dus geen zorgen over te maken. Als het langer duurt dan 450 ms, dan kan het wel een probleem zijn.

De meeste hartritmestoornissen zijn  toch onschuldig. De cardioloog in het buitenland en de arts hier, zeggen niet dat er niets aan de hand is, als dat anders zou zijn

Reageren
    Anoniem

Hallo tandor erg bedankt voor je antwoord en uitleg maar het betreft bij mij de QRS duur die maximaal 100 ms mag zijn en soms ook 110 ms. Dus met mijn 130 ms zit ik erover.

Reageren
    John (moderator)

Dat was mij  fout.

Maar zo zwart wit als je het stelt is het ook niet. De hartfrequentie wordt aan de hand van meerdere dingen bepaald. Het is een zeer ingewikkelde materie. Maar een geleidingsvertraging van de prikkels zou dan kunnen. Maar dat is geen gevaarlijke ritmestoornis.

Reageren
    Anoniem

Oke maar die zou dan toch ook hier bij mijn onderzoeken in mederland gezien worden want hier is niks gevonden bij de cardioloog ma een aantal onderzoeken dus daarom is het vaag voor me

Reageren
    John (moderator)

Over de kwaliteit van dergelijke onderzoeken in het buitenland kan ik niks zeggen

Reageren
Reageer op: Ecg criteria
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Acne bij baby’s: wat kun je doen?

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.