Zoeken Vraag het forum

lage bloeddruk, hartslag en aritmie?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • GM

Hallo,

Ik (vrouw, 41 jaar) meet nu een aantal dagen mijn bloeddruk in de ochtend en avond (was nieuwsgierig). Ik heb een redelijk lage bloeddruk: varieert van 105/59 tot 117/70. Mijn hartslag in rust is ook behoorlijk laag: soms onder de 50. Allemaal prima lijkt me. Nu geeft de bloeddrukmeter bij elke meting aan dat de hartslag onregelmatig is. Ik heb inderdaad wel eens hartkloppingen maar niet dagelijks. Ben wel al jaren vermoeid. Nu vroeg ik mij af of zo’n meter betrouwbaar is (het is een door de Hartstichting goedgekeurde meter) en of het vaker voorkomt dat er een onregelmatigheid in de hartslag wordt waargenomen. Heb geen zin om direct naar de huisarts te gaan maar als het nodig is doe ik dat uiteraard wel.

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

De meters zijn niet altijd allemaal even betrouwbaar. Zeker als het gaat om de hartslag.

Reageren
    GM

Dat vermoedde ik al. Ik heb ook geen klachten die wijzen op aritmie. Hooguit die vermoeidheid dan. Af en toe duizelig bij opstaan, maar dat is van de lage bloeddruk. Doorgaans wijst lage rusthartslag op een goede conditie en een lage bloeddruk is ook niet erg. Dus ik vind het wat overdreven om naar de huisarts te gaan omdat een bloeddrukmeter zegt dat mijn hartslag onregelmatig is.

Reageren
    Catootje

bij vermoeidheid en andere vage klachten kan het verstandig zijn om je voedingspatroon onder de loep te nemen en denken aan wat extra’s, zoals bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Denk aan stoffen als magnesium, vitamine B en D, omega 3, om er een paar te noemen. Tekorten kan je lang niet altijd aantonen via bloedonderzoek. Wat je voeding betreft geraffineerde suikers en witmeelproducten liefst zoveel mogelijk vermijden. Ook zorgen voor voldoende eiwitten. Uit aminozuren en andere stoffen worden allerlei neurotransmitters aangemaakt. Misschien goed om je te verdiepen in goede voeding en gezondheid.

Reageren
Reageer op: lage bloeddruk, hartslag en aritmie?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.