- romy28 december 2016 om 16:06
hallo ik heb een vraag ik voelde me
gisteren nacht niet helemaal lekker en ik was kortademig nu hebben we een saturatie meter thuis en ik ging me zuurstof en hartslag meten me zuurstof gaf 99 aan en hartslag 47 dat was een moment hij was blijkbaar nog aan het meten en binnen paar seconden schoot me hartslag omhoog naar 90 nou weet ik niet of dat kwam doordat ik schrok zonet heb ik het weer gemeten en weer het zelfde als ik die saturatiemeter aanzet geeft die eerst 47seconde voor aan paar seconden later is die rond de 80 is dit normaal moet je eerst wachten totdat de meting stabiliseert ?7 reactiesReagerenCzar28 december 2016 om 16:27Je zuurstof-niveau (saturatie) is altijd tussen de 95 en 100%
Reageren
Meer dan 100% kan niet, maar 3 keer diep ademen en je zit op 99-100%
Mensen die leiden aan hyperventilatie hebben ook geen last van een zuurstof tekort, maar van een CO2-tekort.
Een hartslag van 47 is wel erg laag in rust.
Een hartslag van 80 in complete rust is wat hoog, maar het wordt al snel 80 als je maar eten ruikt. 80 is zeker niet te hoog. Als het in rust boven de 120 komt dan is dat zorgwekkend. Als je enorm aan het sporten bent kan 180-200 nog wel normaal zijn.
Niets om je zorgen over te maken, compleet normaal.romy28 december 2016 om 16:50ik maak me geen zorgen over dat me hartslag 80 is maar wel dat het 47 aangaf daar schrok ik wel van. nu vraag ik me af of je eerst moet wachten voordat ie goed meet en dan paar seconden later kijkt want als ik hem aanzet geeft ie dus eerst 47 aan en daarna geeft die een hartslag van rond de 80 aan.
ReagerenJohn (moderator)
28 december 2016 om 17:04Je moet de meter eerst even de tijd geven om goed te meten. Het feit dat je 47 ziet staan , veroorzaakt al genoeg angst bij jou dat zo omhoog schiet. Maar zoals Czar al schreef: Â Niets om je zorgen over te maken
ReagerenCzar28 december 2016 om 17:27Ik heb een appje op mijn smartphone en laatst gaf dat in rust 190 aan.
Reageren
Dat appje was een beetje in de war. 1 minuut later gaf het 74 aan.
Gelukkig kan ik mijn eigen pols ook wel meten.
Vertrouw niet op apparaten. Appjes die bloeddruk meten zijn allemaal nep. Bloeddruk kun je niet meten met je smartphone. Er zijn wel bloeddruk meters die connecten met je smartphone.anoniem3 januari 2017 om 17:50ik vraag me ook af of die saturatiemeters kloppen heb er een die op je vinger doet dus geen app op de telefoon. gisteren gaf die aan dat me hartslag 250 was terwijl ik niks deed schrok er behoorlijk van maar dat duurde kort daarna gaf die een normale meting
ReagerenJolanda4 juni 2022 om 18:28Hallo
Reageren
Ik ben 57 jaar. Ik ben astma en copd patient. Vanaf vannacht komt mijn saturatie niet hoger dan 91 met een hartslag van 113.
Wat moet ik doen. Dokterspost bellen??John (moderator)
4 juni 2022 om 18:31Daar zou ik dan wel even voor bellen
Reageren