- Paul26 mei 2013 om 19:58
Hallo,
Ik ben 60 jaar en heb nu sinds een tijdje last van beide duimen. De pijn zit bij het gewricht, aan de buitenzijde (dus niet de palmzijde, maar bovenop de hand). Wanneer ik ze intensief gebruik doen ze pijn en bij bepaalde bewegingen, bij rust heb ik er geen last van. Waardoor kan dit komen? Wellicht slijtage? Kan ik het ergens mee verhelpen?
Alvast bedankt,
Paul10 reactiesReagerenJohn (moderator)
27 mei 2013 om 16:56Beste Paul,
Reageren
Het kan een begin van artrose zijn.
Vraag aan de huisarts een verwijzing voor de reumatoloog.Quote28 mei 2013 om 13:47Bij artrose verandert het kraakbeen in een gewricht.
Klachten zijn pijn en stijfheid in het gewricht, vooral bij het opstaan.
Artrose ontstaat meestal in de heup, knie of duim.
Bewegen helpt tegen de pijn.
Pijnstillers kunnen klachten verminderen.Lees verder/Bron:
Reageren
http://thuisarts.nl/artroseVraagje28 mei 2013 om 13:49John (moderator)
28 mei 2013 om 18:39Artrose is slijtage van het kraakbeen in een gewricht. Hierdoor ontstaat geleidelijk aan pijn kan er na verloop van tijd stijfheid van het gewricht optreden.
Artritis is een gewrichtsontsteking.
Reageren
kenmerken zijn hevige pijn bij drukking en beweging van het aangedane gewricht, koorts, roodheid van de huid. Er wordt ontstekingsvocht in plaats van gewrichtsvocht gevormd, waardoor de smering en de voeding van het gewrichtskraakbeen gestoord raakt.Vraagje28 mei 2013 om 19:40Lijkt artritis dan niet op/of is een vorm van muisduim, tennisarm, golfknie… CANS? Of heb ik het verkeerd?
Merci
ReagerenJohn (moderator)
28 mei 2013 om 19:49Het kan wel zijn dat er overeenkomsten zijn in symptomen. Maar ze zijn zeker niet gelijk.
Tennisarm:
Het gaat hier normaliter om een ontsteking van de aanhechting van een pees op het bot. Ontsteking van een slijmbeurs is ook mogelijk.Muisduim:
Hier zijn twee mogelijkheden.
Artrose van de duimbasis (slijtage) of:
een overbelasting van spieren en pezen in de duim.Golfknie:
Overbelasting van spieren, pezen en gewrichtsbanden. Hier kunnen dus ook ontstekingen ontstaan. Maar dan gaat het om ontstekingen van pezen en spieren en slijmbeurzen.CANS:
Dit is een verhaal apart. Hier zijn dus legio mogelijkheden.Het grote verschil met artritis is dat bij artritis de ontsteking specifiek in het gewricht zelf optreed.
ReagerenArtritis28 mei 2013 om 20:19Kun je artritis met rust laten ‘sluimeren’? En dat het door spanning weer opspeelt?
ReagerenJohn (moderator)
28 mei 2013 om 22:11Wat bedoel je precies met ” laten sluimeren” ?
ReagerenSpeedy13 oktober 2023 om 16:13Pas een duimartrose operatie gehad met pees verlenging nu 3 weken uit het gips maar de duim blijft dik zelfs de handtherapeut durft niet te veel te doen
ReagerenMiranda13 maart 2025 om 16:55Ook ik ben 6 weken geleden geopereerd aan duimbasisartrose,linker hand.rechts moet ook nog.
Reageren
Ik heb mij wel wat verkeken op het feit dat het zo lang duurt,herstel zeg maar.
Ik heb nog steeds veel vocht in de hand en bij de Ergo krijg ik oefeningen,dat lukt redelijk,maar hoopte verder te zijn.
Krijg nu een handschoen voor mijn hand om oedeem weg te krijgen.
Ook is de operatie wond nog gevoelig en veel prikkeling in de stijve duim.
Had gedacht dat ik sneller zou herstellen,maar kost toch echt tijd.
Kan er nog niks mee loop in joggingbroek enz .
En loop in sling met stuk wandelen,anders loopt hand vol vocht,nu ik de handschoen nog niet heb.
Moet wat meer geduld hebben,maar je wil graag sneller.