Zoeken Vraag het forum

Eeltzweer

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • oldhag

Vijf jaar geleden begon de ellende. In het begin wist ik niet wat of het was. De huisarts verwees me naar de orthopeed, aldaar kreeg ik schoenen aangemeten waar de hak zo strak om de voet zat, dat ik na 50 meter de hiel kapot had, en ondanks dat ik de schoen terugbracht om ze na te zien, ze aldaar ruimer te maken, kreeg ik doodleuk te horen dat ik ze moest inlopen. 50 meter lopen, drie dagen wachten eer je weer lopen kunt, weer 50 meter lopen.. ja daahag. Heb ik gezegd, maar je kunt net zo goed tegen een muur praten. Nadien werd ik naar de dermatoloog gestuurd, van hem kreeg ik een zalf die maakte dat ik iedere keer een nieuw velletje over mijn teen kreeg. Het vrat (zuur) eerst de huid weg, waardoor er iedere keer weer een nieuw laagje huid op groeide. Dit heb een plusminus drie maanden volgehouden en ik had het nog wel 25 jaar lang kunnen doen, maar helpen: ‘ho maar’.

Noch de orthopeed of de dermatoloog konden me zeggen wat of het was. Het was uiteindelijk een natuurarts die constateerde dat het een eeltzweer was. Hij schreef me Calendulazalf voor, wat de pijn verzachtte, maar het niet deed genezen. Andere tips, zoals gekneusd weegbree op de wond hielpen ook niet.

Toen werd ik weer teruggestuurd naar de orthopeed, een ander, die constateerde dat de schoenen die ik had gekregen niet eens een uitsparing hadden voor mijn teen, maar ook tegen die orthopeed gezegd hoe of de zaken er voor staan, dat ik de hiel stuk loop.. en tegen die persoon was ’t hetzelfde liedje, kon net zo goed tegen een muur praten.

Inmiddels liep ik alweer twee jaar op Teva’s (sandalen) en in andere omstandigheden op klompen, tot ik ineens een veehouder tegen het lijf liep, die vroeg waarom ik op klompen liep en liet hem mijn wond zien.
    Die kwam met een huismiddeltje, namelijk appelazijn. Dat hielp als een speer en na elke dag mijn teen daarmee insmerend was het een lange tijd foetsie.

Vreemd genoeg is het nu weer terug. Hoe krijg ik het nu voorgoed weg? Ik draag sindsdien altijd sandalen, er knelt niks, en ik heb hooguit de nodige overgewicht.. maar of dat nou de clou kan zijn.. dan zou ik aan mijn andere voet ook moeten hebben? PS = Ik draag ze zomer en winter, zonder sokken, loop geregeld door het zeewater en ook mee in de sneeuw.

5 reacties
    Reageren
    Nicole

Als appelazijn destijds goed werkte, waarom gebruik je het dan nu niet weer?

Reageren
    wil

nou, ben al maanden bezig met appelazijn op m`n eeltzweer maar helpen ho maar. het ding is er totaal niet van on der de indruk.

Reageren
    Oldhag

Hoi Wil

Probeer anders eens weegbree, misschien heeft het bij jou wel effect. Bij mij helpt appelazijn nog steeds, maar moet er wellicht wel bijzeggen dat ik het omliggende eelt wegrasp tot desnoods de wond openligt en smeer er dan appelazijn in wat vanazelfsprekend prikt en pijn kan doen.. maar ja.. zachte heelmeesters maken stinkende wonden zoals je weet, en anders moeten we ons overgewicht te lijf en ik moet bekennen dat ik meer dan dubbel mijn gewicht ben en zoals je weet zijn er probleemdrinkers als er probleemeters zijn. Misschien is het goed voor je dat wat zich in dat koppie maalt eens op papier te zetten, en het dan kan verwerken, misschien is dat de oplossing van het probleem?! Veelal zit het tóch tussen de oortjes.. en ik spreek ook voor mezelf, en jij hebt wellicht geen medechristenen die je ervan willen overtuigen dat God alles heeft weggedaan.

Reageren
    Emma

Vraag aan je huisarts een recept voor Fucidine crème of zalf.

Reageren
    Waldo Baas -podotherapeut-

Beste Wil,

Eelt is normaal gesproken een bescherming die je huid zélf opwerpt. Het is in feite een reactie op teveel aan druk in combinatie met wrijving.
    Door teveel wrijving ontstaat een blaar.
    Door teveel druk ontstaat “versterf”. (denk aan ’n dóórligplek)
    Door teveel druk én wrijving ontstaat eelt.

Het is dus zaak die combinatie op je eeltplek te reduceren.

Succes,

Waldo Baas

Reageren
Reageer op: Eeltzweer
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.