is afvallen echt onmogelijk?!

  • #1

    Hallo allemaal,

    Ik ben een vrouw van 42 jaar. Sinds een jaar of 20 ben ik te dik. Op dit moment heb ik zo'n 25 kilo overgewicht. En ik heb letterlijk vrijwel alles geprobeerd om af te vallen, zonder resultaat.

    Wat doe ik: ik loop dagelijks minimaal 90 minuten met mijn honden (actief ras, dit kan ik ook niet overslaan, anders worden ze neurotisch of destructief). Ik loop twee keer in de week 45 minuten hard (dit zou ik graag langer/vaker doen, want hardlopen is mijn lievelings, maar mijn voeten en knieën laten dit niet toe, wat ik aan mijn overgewicht wijt). Ik train nu vijf jaar twee keer in de week een uur (krachttraining) met een personal trainer/voedingscoach. Daarnaast train ik zelf nog twee keer een uur krachttraining gecombineerd met HIIT (roeien en fietsen).

    Ik heb onder begeleiding van meerdere diëtisten (tegenwoordig overleggen mijn diëtiste en PT samen) en zelf heel veel geprobeerd. Keto, shakes, paleo, Sonja Bakker, Dr. Frank, noem maar op. Maar ook gewoon calorieën tellen, intermittent fasting, etc. Alle diëten heb ik een minimum van vier maanden volgehouden, de meeste langer (behalve natuurlijk de crashdiëten die slechts een week duren). En er gaat niets af, ik word alleen maar dikker. Het beheerst inmiddels mijn leven. Calorieën tellen is een tweede natuur geworden. Omdat ik niet graag eet, moet ik ook uitkijken dat ik niet dagelijks te weinig eet.

    Het rare is dat hoe hard ik ook train, mijn vetpercentage niet navenant afneemt. Dat is in de afgelopen vijf jaar redelijk constant gebleven. Maar mijn gewicht is toegenomen. Ik ben inmiddels net een linebacker en heb enorm veel kracht, maar ben ook nog steeds ongezond vet.

    Mijn dagelijkse metabolisme (wat ik op een dag verbruik) ligt rond de 3000-3500 calorieën. Volgens mijn Fitbit tussen 3500-4000, maar ik heb een foutmarge toegepast aangezien veel Fitbits tot 10% kunnen afwijken. Ik heb een ijzeren discipline en geen plezier in eten, wat het makkelijk maakt om me aan diëten te houden.

    Ik ben meerdere keren onderzocht op schildklierwerking (ook op de illustere markers die niet in de standaard bloedtesten zitten). Ik heb geen PCOS.

    Ik heb hormoonafhankelijke migraine en mijn menstruatie kan niet gereguleerd worden met standaard anticonceptiepillen (ovulatie en menstruatie komen daar gewoon doorheen). Zelf denk ik dus dat mijn probleem hormonaal van aard is. Helaas ben ik geen arts en loop ik nu aan tegen een muur van onbegrip en vooral ongeloof. Ik ben gezegend met een PT die inziet dat er een probleem is, maar mijn huisarts denkt inmiddels dat ik me dagelijks volprop met pizza of zo en raadt me een psycholoog aan om "mijn eetbuien onder controle te krijgen". Welke eetbuien?!

     

    Ik ben dus lichtelijk radeloos en vraag om advies of tips. Zelfs medeleven zou welkom zijn 😉

    Reactie
    #2

    Vraag een verwijzing voor een endocrinoloog als het erop lijkt dat een hormonale verstoring is

    Reactie
    #3

    Dank je, John, maar ik ben al een paar keer bij endocrinologen geweest. Helaas zonder resultaat.

    Reactie
    #4

    Hoeveel calorieën neem je per dag gemiddeld in?

    Reactie
    #5

    Gemiddeld zit ik tussen de 1600 en 1800. Ik ben niet dol op eten, dus is het vaak nog een worsteling om daaraan te komen. Van mijn huidige diëtiste en personal trainer mag ik niet onder de 1600 cal per dag zitten.

    Reactie
    #6

    Heb je een eetstoornis (gehad)?
    Bij een EN behoefte van 3000 en een inname van 1600 kcal. zit je al heel erg laag. Je lichaam zou al in de spaarstand kunnen schieten. En dan kun je geen verbranden maar ga je juist vetten en suikers opslaan.

    Reactie
    #7

    Belangrijkste is een stabiele bloedsuikerspiegel. Dit bereik je, door te zorgen voor een combinatie van complexe koolhydraten, eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels bij elk eetmoment. Zeer matig met snelle suikers en beter afblijven van de geraffineerde suikers. Regelmatig eten maar ook niet te vaak. Bewegen voor het ontbijt zet de vetverbranding aan.

    Bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren kunnen meehelpen je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en de insulinegevoeligheid te verbeteren. In edelgistvlokken zit onder andere zink en chroom, wat helpt je bloedsuikerspiegel op peil te houden.

    Denk ook aan de rol van oestrogeendominantie. Naast aanpassing van je voedingspatroon zijn er wel natuurlijke middelen om dat om te  keren. Kan ook schelen in je migraine. Misschien dat ook bijnieruitputting een rol kan spelen.

    Overigens zou ik niet te intensief sporten. Dat kan zorgen voor meer stresshormonen in je lichaam. Zou vooral denken aan stevig wandelen.

    Reactie
    #8

    John: denk je echt? Ik heb geen eetstoornis (volgens mij), maar vind het wel erg eng om mijn inname te verhogen. Nog afgezien van het feit dat het nu al buffelen is om deze dagelijkse hoeveelheid vol te houden...

     

    Catootje: kun je hier meer informatie over geven? Een website waar ik er meer over kan lezen? Wat je zegt, is allemaal nieuw voor me en ik staaf graag dingen met de juiste bronnen 🙂

    Reactie
    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #9

    Ik vroeg alleen maar of je een eetstoornis hebt gehad , juist omdat je moeite hebt met eten. Maar dat was meer en informatieve vraag hoor.
    Ik wilde daar niet mee suggereren dat je nu een eetstoornis hebt. Maar een psycholoog inschakelen zou op zich niet zo verkeerd zijn. En dan met name hiervoor:
    "maar vind het wel erg eng om mijn inname te verhogen. Nog afgezien van het feit dat het nu al buffelen is om deze dagelijkse hoeveelheid vol te houden"

    Reactie
Reageer op: is afvallen echt onmogelijk?!
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief