Hallo allemaal!
Ik ben 14 jaar en ben 1,74m lang en woog rond de 76kg.
Ik ben nu sinds 3 weken op vakantie en heb dus heel erg op mijn voeding gelet en heb gewoon echt geprobeerd om kilo's kwijt te raken. Ik heb hier geen weegschaal dus weet ik niet hoeveel ik weeg maar ik weet zeker dat het minder is.
Waar deze post eigenlijk over gaat, of ik goed bezig ben en dat ik gewoon juist afval zoals het ook het beste en snelste is.
Ik las nog wel op het internet dat als je te weinig eet je in een spaarstand gaat en je dan niet zoveel meer afvalt, daarom wou ik ook vragen of ik niet misschien te weinig eet en ik me in een "spaarstand" bevind. Dus eigenlijk 2 vragen.
Wat eet en drink ik:
10 uur - ontbijt: 2 stukjes witte brood met kaas en ham en een cappucino.
2 uur middag - middageten (gewoon warm eten wat het ook is)
ergens tussen 6 en 9 uur 's avonds - weer 2 stukjes witte brood met kaas en mortadella en ongeveer een half uur later allemaal fruit en groentes: 2 perzikken, 1 paprika, 1 appel of 1 peer en een komkommer.
Voorderest drink ik tussendoor water zonder koolzuur met citroensmaak, een vraag bij deze, is het goed dat ik het met citroensmaak drink? Ik las ergens citroen verbrand vet en naja ik denk niet dat het zoveel meer caloriën.
Beweging en sport:
Na het ontbijt aan het strand lekker zwemmen t/m half 1.
Om half 5 weer naar het strand tot 6/half7.
Om 7 uur voetballen ongeveer zo'n uurtje/anderhalf. (Maar dat doe ik nu een week niet omdat ik een spier verrekt heb)
Dus mijn 3 vragen:
1: Is dit te weinig eten waardoor ik me nu in de spaarstand bevind of is dit gewoon voldoende?
2: Is dat wat ik eet goed of moet ik nog een paar dingen veranderen van wat ik eet?
3: Is water zonder koolzuur maar met citroensmaak goed?
Ik zou het heel erg waarderen als jullie me kunnen helpen! 🙂
Met vriendelijke groeten, Gianluca
Het zou beter zijn om toch vaker iets te eten. Dat hoeft niet veel of meer te zijn, maar het houdt in ieder geval je stofwisseling op gang.
De mortadella zou ik wel weg laten. Die is namelijk veel te vet.
Fruit eten is gezond vanwege de vitamines...maar er zitten ook veel suikers in. 2 stuks fruit verdeeld over de dag is prima. Watermeloen zou ook een goede optie kunnen zijn.
Water met citroensap doet aan de vetverbranding niks. Het remt wel je eetlust.
Je zou er voor moeten zorgen dat je minimaal 1400 Kcal inneemt om te kunnen afvallen. Gebruik de [url=https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/]eetmeter[/url] van het voedingscentrum
Ik kwam op 950 kcal uit. Wat kan ik het beste nog eten om op 1400 te komen.
En er stond ook dat ik ongeveer 2500 kcal per dag verbrand door de activiteiten die ik doe. Is het erg dat ik bijna dubbel zoveel verbrand dan dat ik eet?
950 Kcal is niet goed en ongezond.
Het aantal Kcal dat je lichaam in rust nodig heeft om goed te functioneren bedraagt ongeveer 1750 Kcal. Als je die binnen zou krijgen en er 2500 verbrandt, kun je afvallen. Je kunt korte tijd daar onder (1750) gaan zitten om wat sneller af te vallen. Maar minder dan 1400 mogen het in ieder geval niet zijn, en dan ook niet langer dan 3 weken. Dan zou je naar die 1750 moeten gaan.
Je zou tussendoor nog een keer boterhammen kunnen eten...maar in principe kan dat van alles zijn, als er maar niet te veel vet en suikers in zitten.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!