Zoeken Vraag het forum

Niet-nuchter glucose 9,2 (40 min na 2 boterhammen)

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniempje

Bij een algemene bloedtest in het ziekenhuis (wegens vermoeidheid), is o.a. mijn glucose gemeten op 9,2 niet-nuchter. Deze waarde werd ‘s ochtends gemeten, 40 minuten na het eten van 2 droge volkorenboterhammen.

Vervolgens is mijn glucose nuchter gemeten en mijn HBA1-C . De uitslag daarvan was

HBA1-c 34
    Glucose nuchter 4,6 (ongeveer 14 uur na laatste maaltijd)

Mijn huisarts sluit op basis van de laatste metingingen (pre)diabetes uit. Ik vraag mij echter af of die conclusie kan worden getrokken, aangezien ik online overal tegenkom dat een niet-nuchtere glucose van > 7,8 wijst op pre-diabetes.

Doe ik er verstandig aan mijn huisarts toch nog eens om een vervolgonderzoek te vragen? (ik heb daarbovenop vaak een droge mond en plas veel). Of zegt een niet-nuchtere meting na 40 minuten niks?

6 reacties
    Reageren
    John (moderator)

De niet nuchtere waarde zegt eigenlijk niet zo veel. Ze is namelijk op op een verkeerd tijdstip gemeten. Hadden ze niet aangegeven dat je nuchter moest zijn?

Reageren
    Anoniempje

De eerste bloedafname (40 minuten na het eten van de boterhammen) was niet specifiek op diabetes gericht. Er werden naast glucose nog ongeveer 12 andere dingen gemeten.
    In de uitnodiging van het ziekenhuis stond met zoveel woorden dat het voor de bloedafname niet nodig was dat ik nuchter was.

Reageren
    John (moderator)

Ok. Maar dan zou ik aan die meting niet te veel waarde hechten.
    Je kunt de huisarts vragen om nog een keer een nuchtere meting te doen

Reageren
    Anoniempje

Nuchter ben ik twee jaar geleden volgens mij al eens binnen de gezonde referentiewaarden geprikt. Ik denk dat de kans erg groot is dat ook een nieuwe meting binnen die marge valt. Mijn ‘vrees’ voor prediabetes zat hem eigenlijk alleen in de niet-nuchter staat. Als leek op dat vlak dacht ik dat er wellicht verschillende varianten waren, waarbij sommige varianten enkel niet-nuchter kunnen worden gediagnosticeerd.

Maar als ik het zo lees hoef ik mij dus geen zorgen te maken.

Reageren
    John (moderator)

Als je niet nuchter bent zou eigenlijk 1,5-2 uur na het eten pas worden geprikt, maar zelfs dan heb je ook nog een nuchtere waarde nodig om daar iets over te kunnen zeggen. Ik zou me er in ieder geval niet druk om maken

Reageren
    Anoniempje

Top, bedankt voor je reactie(s)

Reageren
Reageer op: Niet-nuchter glucose 9,2 (40 min na 2 boterhammen)
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.