Zoeken Vraag het forum

Heb een vraagje over me bloed uitslag

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Mootje

Heb gisteren bloed geprikt voor me glucose en heb ook me hba1c laten checken. Nuchter geprikt 8-9 uurtjes niks gegeten uitslag glucose was 7.7 nuchter dus te hoog

Maar de hba1c was 41 die was wel goed dokter gevraagd of ik nu diabetes heb volgens haar niet maar dat ik nu wel
    Moet oppassen en beter op me voeding moet gaan letten etc. Klopt het wat ze zegt dat het geen diabetes is ? Aangezien glocuse 7.7 was

7 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Hoe laat is het bloedprikken gedaan?

Reageren
    Mootje

12:30 had om
    Half 3 s’nachts kleine hapje genomen en wat gedronken

Reageren
    John (moderator)

Nuchter houdt in:

vanaf 20:00 de avond voor de bloedafname niet meer eten.
    vanaf 20:00 uur mag u alleen nog maar water drinken.
    niet meer roken op de ochtend van bloedafname.
    een hele dag (24-uur) voor de bloedafname geen alcohol meer innemen.

Dus minimaal 12 uren niet eten. je was dus eigenlijk niet echt nuchter. Maar de huisarts heeft wel gelijk. Dat heet dan pre-diabetes. Wees verstandig en doe wat aan je eet- en drinkgewoonten voordat het wel diabetes gaat worden

Reageren
    Mootje

Oke dus dan betekent dat ik lichtjes nog wat eten of suikers in het bloed had vandaar de 7.7?

En pre diabetes kan je omdraaien ?

Reageren
    John (moderator)

Het zou kunnen

Ja, je kunt er zeker wat aan doen. suikers beperken, zo min mogelijk frisdrank en alcohol, zorgen voor gezonde voeding, dus niet veel snacken en snoepen, en als het kan sporten.
    Heb je overgewicht?

Reageren
    Mootje

Ja wel wat overgewicht

En bedankt voor de tips

Maar je weet zeker dat het dus geen diabetes is? ligt dat meer door dat toch me hba1c goed was?

Of moet je echt 12 uur nuchter zijn?

Reageren
    John (moderator)

Ga in ieder geval iets aan je gewicht doen. Dat is wel erg belangrijk.
    Garanties kan ik niet geven met 1 x bloedprikken… maar omdat je Hba1c goed was denk ik het niet.

Reageren
Reageer op: Heb een vraagje over me bloed uitslag
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Acne bij baby’s: wat kun je doen?

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.