Zoeken Vraag het forum

Borstzelfonderzoek met implantaten

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Misschien een rare vraag hoor, maar ik heb 4 jaar geleden een borstvergroting gehad, en lees nu zoveel over je borsten onderzoeken op knobbeltjes en dergelijke, alleen ik voel bij mij alleen maar knobbels en randjes en weet ik veel vanwege die implantaten. Iemand hier ervaring mee? Is toch onmogelijk zo om het te doen!

2 reacties
    Reageren
    Anoniem

zorg dan dat de dokter h´t doet als je het zelf niet kan en maak een afspraak voor b.v. een onderzoek op een bepaalde tijd. misschien een echo?

Reageren
    Erna

In het algemeen is het goed om vertrouwd te zijn met uw eigen lichaam. Zo kunt u veranderingen gemakkelijker herkennen. Of het nu gaat om het controleren van uw voeten op teenschimmel, van uw tandvlees tijdens het poetsen, van uw huid op moedervlekken of van uw borsten en oksels op knobbels, het is goed om uw lichaam goed te kennen. Zelfonderzoek van uw borsten hoort daar ook bij. U weet daardoor hoe uw borsten er uitzien en hoe ze aanvoelen. U zult ook merken dat uw borsten tijdens de menstruatie anders aanvoelen dan twee weken erna.

Hoe vaak borstzelfonderzoek?

Vrouwen bij wie geen borstkanker in de familie voorkomt, hoeven hun borsten niet maandelijks te controleren. Wetenschappelijk onderzoek bij grote groepen vrouwen heeft aangetoond dat maandelijks zelfonderzoek bij hen de kans op overleving van borstkanker niet groter maakt.

Vrouwen bij wie wel borstkanker in de familie voorkomt, krijgen wel het advies de borsten maandelijks zelf te controleren.

Hoe onderzoekt u uw borsten?

U kunt uw borsten het best onderzoeken door te kijken én te voelen.

Lees verder in de patiëntenbrief van het Nederlands Huisartsen Genootschap over ‘Zelfonderzoek van borsten’:

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/Zelfonderzoek-van-de-borsten.htm

Reageren
Reageer op: Borstzelfonderzoek met implantaten
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.