- lady197429 juli 2012 om 10:51
Ik heb de uitslag macro calcificatie gekregen en ben hier onrustig over.Kan het veranderen in micro en waarom controle als het onschuldig is zoals mijn dokter zegt.Moet ik mijn zorgen maken ben 37 jaar en dit komt vaker voor bij oudere vrouwen rond 50 jaar.Dokter zei je moet je er niet druk over maken maar ben hier heel onzeker over geworden.Kan dit ook weer verdwijnen of blijft dit voor altijd in mijn borst zitten.Heb ik nu ook meer kans op borstkanker.
3 reactiesReagerenGus29 juli 2012 om 20:31Hoi,
Reageren
Macro-calcificatie bestaat niet voor zover ik weet; het heet micro-calcificatie.
En inderdaad komt het voor bij vrouwen vanaf een jaar of 50.
Maar en ik citeer Wikipedia: “Microcalcifications are tiny specks of mineral deposits (calcium), that can be scattered throughout the mammary gland, or occur in clusters. When found on a mammogram, a radiologist will then decide whether the specks are of concern – usually, this is not the case. Commonly, they simply indicate the presence of tiny benign cysts, but can signify the presence of early breast cancer; for this reason, it is important to attend regular screening sessions, as recommended by your health service.
They are caused by a number of reasons:
Aging – the majority of diagnoses are made in women over 50. Benign causes”
Deze micro-calcificaties kunnen dus wel een voorbode van kanker zijn/worden.
Vanzelf verdwijnen lijkt mij onmogelijk.
Sorry, Guslady197430 juli 2012 om 08:43Ik heb de diagnose van de dokter macro calicificatie.Je hebt dus 2 soorten macro en micro calcificatie,s.Google het anders maar even.Macro calcificatie is verkalking van een oude cyste,veroudering aderen,wond,ontsteking.Ik had hier nog wat vragen over.Iedergeval bedankt voor je reaktie.
ReagerenGus30 juli 2012 om 12:05Hoi lady1974,
Reageren
Macro betekent “groot” en micro=”klein”. Maar het kan in medische termen ook betekenen “veel” en “minder”.
Enfin het komt erop neer dat je klontjes kalk in de doorbloeding van je borsten hebt; daar kan/zal zich een cyste omheen vormen en die kan/zal zich uiteindelijk omvormen tot een kankergezwel.
Maar let op kanker betekent alleen dat de cellen zich ongecontroleerd gaan vermeerderen.
Dus als de cellen zich vermeerderen, maar in lichte mate, dan spreekt men niet over kanker.
Desondanks betekent dit voor jou, dat je gewoon moet oppassen, je regelmatig moet laten onderzoeken om te weten hoe de cellen zich vermenigvuldigen.
Maar ik ben geen dokter en zeker geen oncoloog, dus vraag aan je huisarts wat dit betekent!
Groetjes, Gus