- Anoniem27 augustus 2017 om 00:42
Hey allemaal,
Ik ben 15 jaar oud en mijn borsten groeide al in de laatste jaren van m’n Basischool. Heel onschuldig, maar nu ik naar de 4de ga heb ik last van een groot probleem. Mijn borsten zijn veelste groot en hangen wel tot m’n buik. Ik draag nu een bh die te klein is, omdat ik weet dat mijn maat te groot is, een sportbeha en een figuurcorrigerend hemd; om het strak te houden. De maat van mijn bh nu is 75F, wat voor mijn gevoel al te groot is. Ik schaam me om kleren te kopen want niks past me of ik moet de grootste maat nemen. Het meeste van mijn gewicht is bepaald door m’n borsten. Mijn hele bovenlichaam is dik, puur omdat mijn borsten te groot zijn. Mijn armen beginnen dun en eindigen heel dik, mijn taille is smal maar dan kom ik bij m’n buik en die puilt gewoon uit. Ik ben ervoor bij de dokter geweest en zij vertelde me om oefeningen te doen, maar als je de grootte van mijn borsten hebt ben je gewoon hopeloos. Dat slaat nu over naar depressie als je ouders kortgeleden ook nog zijn gescheiden. Ik heb geen motivatie om te trainen puur door mijn situatie op dit moment. Nu ik in de vierde naar werkweek ga met school wil ik me niet hoeven te schamen voor m’n lichaam. Nu is het probleem ook dat mijn borsten nog groeien en telkens groter worden, dus als ik ongesteld ben doet dit vreselijk veel pijn.
Wat kan ik nu het beste doen? Want deze pijn, emotioneel en fysiek gun je niemand.
Groetjes,
Anoniem
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
27 augustus 2017 om 10:13Ik draag nu een bh die te klein is, omdat ik weet dat mijn maat te groot is, een sportbeha en een figuurcorrigerend hemd; Dat is niet goed om te doen. Je moet zorgen dat je een passende BH draagt. Daarmee maak je het probleem alleen maar groter. Meer klachten meer pijn.
Dat je buik uitpuilt komt komt niet door je borsten. Dat ligt toch ook aan je eetgedrag. Op je voeding letten en bewegen zijn wel belangrijk. Je zou met je moeder naar de kinderarts kunnen gaan om een borstverkleining te bespreken. Als er lichamelijk en psychische klachten ontstaan, door veel te grote borsten, kan dat ook op jongere leeftijd worden gedaan.
ReagerenAnoniem28 augustus 2017 om 23:22het hoeft niet door haar eetgedrag te komen, misschien kan ze er niets aan doen
ReagerenCatootje29 augustus 2017 om 16:16Schamen hoeft niet hoor. Je voeding kan wel uitmaken. Vaak eten we teveel snelle suikers, wat zorgt voor vetopslag en verstoring van je hormoonhuishouding. Dan kan oestrogeendominantie ontstaan. Ook zuivel bevat stoffen die een oestrogeenwerking hebben. Als je borsten eenmaal zo groot zijn doe je er weinig aan, behalve een operatie maar dat ook pas als ze zijn uitgegroeid. Met een verstandig eetpatroon kan je het misschien nog een beetje beïnvloeden.
ReagerenAnoniem17 augustus 2018 om 03:09Hoii een jaartje later hier maar ik wil het toch even kwijt. Ik ben een meisje van bijna 13 (24 aug) ik ben op dit moment best onzeker over mijn borsten ik heb gewoon iets teveel van het goede 🙁 Maar oké, mijn borsten begonnen eerst gewoon rustig te groeien, ik wasl zelfs een beetje trots dat ik wat kreeg! Ik begon in begin groep 8 rustig met een cup B daar had ik geen problemen mee. Eind groep 8 cup 80C ik dacht toen al wel van:’ehhmm wanneer stopt dit?’ Ondertussen ben ga ik naar de 2e en zit ik al op cup E :,( het maakt me ook niet veel mooier want ik ben klein (156cm) het laat mijn bovenlichaam er echt heel dik uitzien. Ik heb geen ernstig overgewicht maar ik ben wel stevig gebouwd. Omdat ik al rugklachten had (aangeboren) liep ik niet goed, ik liep onderuitgezakt waardoor mijn buik er dikker uitzag dan dat hij eigenlijk is (normaal helemaal niet dik) en mijn borsten hingen er maar een beetje op. Gelukkig zit ik nu voor mijn rug bij de fysio en loop ik al wat rechter op, maar ik blijf onzeker over ze. Ik zit op paardrijden en je verwacht al dat dat hobbelt, mijn borsten bouncen gewoon eem beetje ofzo een sportBH helpt een beetje maar niet helemaal :/ nouja dit was mijn verhaal als iemand tips heeft om ze kleiner te krijgen of iets plsss laat ze weten xx
PS: mijn moeder heeft ook grote 😐
Reagerensaar23 december 2024 om 22:54mijn borsten zijn echt veel te groot
Reageren
ik ben 15 en heb gewoon al bh maat 90e
ik hoop dat ze nu niet verder groeien