- Anoniem24 september 2015 om 17:22
Gisteren hebben ik en mijn vriend gevreeën, met een condoom, maar die is dus in mijn vagina blijven zitten. Toen ik ze eruit haalde, was de condoom leeg. Een deel zal waarschijnlijk wel een weg naar binnen hebben gevonden. Op zich geen probleem, want ik heb de pil goed genomen. Maar vanaf vandaag moet ik antibiotica beginnen te nemen en het is vrij belangrijk, maar ik durf het echt niet goed omdat de antibiotica de werking van de pil vermindert. Ik zit nu aan de eerste dag van mijn derde week, en dus nog een week voor ik mijn maandstonden krijg en het wel oké zou zijn, maar zolang mag ik eigenlijk niet wachten.
Zou het veilig zijn om nu de antibiotica te nemen of kan ik daar nog zwanger van geraken?7 reactiesReagerenJohn (moderator)
24 september 2015 om 17:34Welke antibiotica ga je gebruiken?
ReagerenAnoniem24 september 2015 om 17:42Flemoxim Solutab 1g, in de bijsluiter stond dat het de werking van de pil verminderd.
ReagerenJohn (moderator)
24 september 2015 om 18:00Je kunt rustig met de antibiotica starten.
Reageren
Van de leverenzyminducerende antibiotica rifampicine en rifabutine is wel bewezen dat er sprake is van een relevante interactie met combinatiepreparaten en hiervoor blijft de signalering gehandhaafd. Dit geldt ook voor andere leverenzyminducerende medicatie, zoals de inducerende anti-epileptica (barbituraten, carbamazepine, fenytoine, oxcarbazepine, topiramaat) en hypericum (sint-janskruid).Anoniem24 september 2015 om 18:08Dus ik kan gewoon vandaag nog met de kuur starten, zonder dat er een kans is dat ik zwanger wordt?
ReagerenJohn (moderator)
24 september 2015 om 18:17Ja hoor.
Reageren
Sinds Januari 2012 zijn die regels veranderd, maar niet alle bijsluiters zijn daar op aangepast.Anoniem24 september 2015 om 18:21Super! Echt bedankt
ReagerenAnoniem30 september 2015 om 12:01Hier kan je ook lezen welke geneesmiddelen de werking van de pil beïnvloeden http://www.pilonline.nl/andere-geneesmiddelen
Reageren