Zoeken Vraag het forum

Onveilige seks, met pil + antibiotica?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Gisteren hebben ik en mijn vriend gevreeën, met een condoom, maar die is dus in mijn vagina blijven zitten. Toen ik ze eruit haalde, was de condoom leeg. Een deel zal waarschijnlijk wel een weg naar binnen hebben gevonden. Op zich geen probleem, want ik heb de pil goed genomen. Maar vanaf vandaag moet ik antibiotica beginnen te nemen en het is vrij belangrijk, maar ik durf het echt niet goed omdat de antibiotica de werking van de pil vermindert. Ik zit nu aan de eerste dag van mijn derde week, en dus nog een week voor ik mijn maandstonden krijg en het wel oké zou zijn, maar zolang mag ik eigenlijk niet wachten.
    Zou het veilig zijn om nu de antibiotica te nemen of kan ik daar nog zwanger van geraken?

7 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Welke antibiotica ga je gebruiken?

Reageren
    Anoniem

Flemoxim Solutab 1g, in de bijsluiter stond dat het de werking van de pil verminderd.

Reageren
    John (moderator)

Je kunt rustig met de antibiotica starten.
    Van de leverenzyminducerende antibiotica rifampicine en rifabutine is wel bewezen dat er sprake is van een relevante interactie met combinatiepreparaten en hiervoor blijft de signalering gehandhaafd. Dit geldt ook voor andere leverenzyminducerende medicatie, zoals de inducerende anti-epileptica (barbituraten, carbamazepine, fenytoine, oxcarbazepine, topiramaat) en hypericum (sint-janskruid).

Reageren
    Anoniem

Dus ik kan gewoon vandaag nog met de kuur starten, zonder dat er een kans is dat ik zwanger wordt?

Reageren
    John (moderator)

Ja hoor.
    Sinds Januari 2012 zijn die regels veranderd, maar niet alle bijsluiters zijn daar op aangepast.

Reageren
    Anoniem

Super! Echt bedankt

Reageren
    Anoniem

Hier kan je ook lezen welke geneesmiddelen de werking van de pil beïnvloeden http://www.pilonline.nl/andere-geneesmiddelen

Reageren
Reageer op: Onveilige seks, met pil + antibiotica?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.