Zoeken Vraag het forum

Cerazette

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

ik neem sinds +- 7,5 weken de (mini)pil Cerazette. Ik neem hem redelijk stipt in, dat wil zeggen meestal met maximaal een uur verschil, maar af en toe (een keer of 3à4 keer gebeurd) was ik hem eens vergeten en heb ik hem pas 2à4 uur later genomen. Dit leek me op zich niet echt een probleem aangezien er in de bijsluiter staat dat er geen risico’s zijn zolang je hem niet langer als 12 uur vergeet (ik weet dat dit vroeger bij de minipil anders was, maar ik ga ervan uit dat er in de bijsluiters geen leugens staan!)

ik en mijn vriend hebben het de eerste week nadat ik met de pil begonnen was altijd met condoom gedaan, ik denk dat we vanaf dag 9 zonder condoom zijn beginnen vrijen (in de bijsluiter staat dat dit eigelijk al mag van de 1e dag als je de pil op de 1e dag van je menstruatie inneemt, en dat je een week moet wachten indien je op dag 2/3 van je menstruatie begint, ik ben op de 1e dag begonnen, ik kreeg mijn regels rond 15h en ben de volgende dag om 13h begonnen met de pil, maar dan hebben we het voor alle veiligheid toch nog iets langer dan een week met condoom gedaan).

Ik heb sinds dat ik met deze minipil begon mijn menstruatie nog niet gehad en ik vroeg mij af of dit normaal was. Ik heb wel gelezen dat er kans is dat die wat minder wordt, of na een aantal cycli uitblijft, maar kan het normaal zijn dat die ook al bij de 1e cyclus uitblijft?
    Mijn menstruatie is altijd wel al onregelmatig geweest, maar de langste preiode dat ik voordat ik met de pil begon op mijn menstruatie heb moeten wachten was 7 weken. Maar nu ik ze dus al 7,5 weken niet heb gehad begin ik me toch een beetje zorgen te maken.

De kans op zwangerschap lijkt me zeer klein, maar haal ik toch voor alle zekerheid een test bij de apotheker, of is het volkomen normaal dat mijn mensturatie uitblijft?

alvast bedankt!

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het kan inderdaad zij dat je menstruatie uitblijft door de Cerazette.

Reageren
    Anoniem

ik heb hierover nog een vraagje! Hoe stipt moet je nu juist met deze pil zijn? want toen ik het voorschrift ging halen vertelde mijn dokter dat je binnen de 2h moet genomen hebben, de apotheker zei me binnen de 8h en op het voorschrift staat binnen de 12h. Op vakantie was ik hem 1 keer totaal vergeten en heb hem dan 8à9h later genomen dan ik hem normaal inneem, loop ik nu een risico?

Reageren
    John (moderator)

De CERAZETTE,heeft net als de meeste combinatiepillen, een zogenaamde pil-vergeten-marge van 12 uur. Het fijne aan zo’n pil-vergeten-marge is dat je maximaal 12 uur kunt afwijken van het tijdstip waarop je 24 uur eerder de vorige pil hebt geslikt.

Reageren
Reageer op: Cerazette
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.